Uregulowanie rachunku za prąd lub gaz? Uważaj, przestępcy znowu wyłudzają dane
Przestępcy rozsyłają SMS-y, w których informują o rzekomej zaległości w płatności za energię elektryczną.
W skrócie
Oszuści, na fałszywych stronach, masowo próbują wyłudzić:
- numery telefonów,
- dane do logowania,
- kody BLIK,
- dane kart płatniczych.
Jak wygląda atak - krok po kroku
Możesz otrzymać SMS-a o treści:
Wiadomości wysyłane są z reguły z polskich numerów. Link zawarty w treści prowadzi do strony, która może mieć w nazwie różne kombinacje adresowe prawdziwych spółek, które zajmują się dystrybucją energii elektrycznej.
Jeśli zdecydujesz się na kolejny krok - wykonanie płatności, zobaczysz prośbę o podanie Twojego numeru telefonu.
Po wprowadzeniu numeru telefonu pojawi się fałszywa strona do wyboru banku, na której przestępcy będą chcieli pozyskać Twoje dane do logowania lub kod BLIK:
albo fałszywa strona, na której zobaczysz prośbę o wpisane danych karty płatniczej:
Jak się chronić
- Nigdy nie klikaj w link w SMSach lub e-mailach od nieznanych nadawców.
- Czytaj dokładnie wiadomości, jakie otrzymujesz.
- Jeśli jesteś ofiarą ataku, skontaktuj się z nami natychmiast - 1 9999 (+48 61 81 1 9999)*.
*Opłata za połączenie z infolinią banku zgodna z taryfą danego operatora.
5 zasad bezpiecznego bankowania – stosuj je na co dzień
- Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
- Chroń swoje hasła.
- Chroń swój sprzęt i swoje informacje.
- Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie.
- Jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to!