Sprzedajesz online? Uważaj na fałszywe wiadomości
Znany już atak na kupującego pojawił się na Vinted, czyli popularnej platformie do sprzedaży ubrań. Jeśli korzystasz z tego portalu uważaj na fałszywe wiadomości, bo możesz być na celowniku oszustów.
W skrócie
Przestępcy wyłudzają pieniądze od użytkowników platformy Vinted. Wykorzystują do tego fałszywe wiadomości, w których podszywają się pod kupujących. Następnie piszą, że kupili Twój przedmiot, ale musisz teraz potwierdzić transakcję – instrukcję wysyłają oddzielną wiadomością poprzez e-mail.
Przykład fałszywej wiadomości e-mail:
Co się stanie, gdy klikniesz w link
Link prowadzi do fałszywej strony, która do złudzenia przypomina prawdziwą stronę pośrednika płatności lub stronę banku. Przestępcy w ten sposób próbują wyłudzić dane, więc możesz zobaczyć pola do wpisania np.:
- informacji o karcie płatniczej,
- loginu i hasła do bankowości,
- numeru PESEL.
Ostatnim krokiem jest przejęcie Twoich smsKodów, które ułatwią oszustom dostęp Twoich pieniędzy.
Nie daj się oszukać
Przedstawiamy wskazówki, które pomogą Ci rozpoznać, czy ktoś próbuje Cię oszukać
- Stosuj zasadę ograniczone zaufania w przypadku, gdy dostaniesz wiadomość, która odbiega schematem od innych, wysyłanych na Vinted. Osoba, która naprawdę jest zainteresowana zakupem Twojego przedmiotu zazwyczaj nie chce przeprowadzać transakcji poza portalem. W takiej sytuacji kupujący też traci ochronę i nie chce ryzykować.
- Zwróć uwagę na poprawność językową. Pomimo tego, że przestępcy przygotowują się do ataku, to zdarza się, że wciąż nie skupiają się na błędach. Niektóre z nich pokazują, że obcojęzyczni oszuści korzystają z narzędzi do tłumaczenia.
- Sprawdzaj adres strony, na której się znajdujesz. Czy jest tożsamy z adresem serwisu i na pewno nie ma żadnych literówek?
- Czytaj dokładnie wiadomości, które dostajesz z banku, zwłaszcza jeżeli masz wpisać smsKod.
- Jeśli coś Cię zaniepokoi - skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić poprzez naszą infolinię – 1 9999 (+48 61 81 1 9999). Opłata za połączenie z infolinią jest zgodna z taryfą danego operatora.
5 zasad bezpiecznego bankowania – stosuj je na co dzień
- Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
- Chroń swoje hasła.
- Chroń swój sprzęt i swoje informacje.
- Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie.
- Jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to!