Sprzedajesz lub kupujesz online? Uważaj na fałszywe wiadomości i usługi
Sprzedajesz lub kupujesz online? Uważaj, przestępcy wyłudzają pieniądze od użytkowników znanego portalu aukcyjnego. Wykorzystują do tego fałszywe wiadomości, w których podszywają się pod kupujących lub informują o tym, że możesz odebrać pieniądze za wystawiony przedmiot tylko, gdy podasz swoje dane i dane do logowania do bankowości internetowej. Uważaj, w ten sposób stracisz pieniądze.
Jak wygląda oszustwo
• Przestępcy przesyłają wiadomość (często z błędami językowymi), w której próbują nakłonić Cię do kliknięcia w link.
• Gdy to zrobisz, trafisz na fałszywą stronę naszego banku lub pośrednika płatności.
• Będą nakłaniać Cię do podania danych do logowania do bankowości internetowej, nr. telefonu, danych kart płatniczych oraz smsKodów.
• W ten sposób stracisz pieniądze.
Przykład wiadomości
Jak się chronić
- Nie otwieraj linków od osób, których nie znasz, szczególnie jeśli w ten sposób masz odebrać pieniądze za przedmiot,
- Zanim zaczniesz wystawiać przedmioty, zapoznaj się z procesem sprzedaży na danym portalu aukcyjnym – działaj tylko w ramach portalu.
- Zwróć uwagę, czy w wiadomości nie ma błędów językowych.
- Sprawdzaj adres strony, na której się znajdujesz. Szczególnie gdy wpisujesz swoje dane do logowania. Pamiętaj, że poprawny adres strony logowania to centrum24.pl.
- Czytaj dokładnie wiadomości, które od nas dostajesz, zwłaszcza jeżeli masz wpisać smsKod.
- Jeśli coś Cię niepokoi — skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić poprzez naszą infolinię – 1 9999 (+48 61 81 1 9999). Opłata za połączenie z infolinią jest zgodna z taryfą danego operatora.
5 zasad bezpiecznego bankowania – stosuj je na co dzień
- Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
- Chroń swoje hasła.
- Chroń swój sprzęt i swoje informacje.
- Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie.
- Jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to!