Zapoznaj się ze zmianami dotyczącymi PSD2
Wprowadziliśmy kilka zmian, które wynikają z przepisów ustawy o usługach płatniczych wdrażających unijną dyrektywę w ramach rynku wewnętrznego PSD2 (Payment Service Directive).
Co się zmieni dla Ciebie:
- Skrócimy czas rozpatrywania reklamacji dotyczących transakcji płatniczych do 15 dni roboczych od dnia ich złożenia. W sytuacji bardziej skomplikowanych reklamacji rozpatrzymy je w ciągu 35 dni roboczych, o czym zostaniesz przez nas wcześniej poinformowany.
- Zmienia się odpowiedzialność klienta za nieautoryzowane transakcje do 50 EUR (było 150 EUR) niezależnie od tego czy jest to transakcja zbliżeniowa, czy inna. W sytuacji, gdy zgubisz kartę lub urządzenie mobilne, którym płacisz, zgłoś nam to jak najszybciej.
- Będziesz mieć większą kontrolę nad płatnościami. Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o usługach płatniczych wynikającymi z PSD2, odbiorca płatności będzie mógł zablokować środki na Twojej karcie, dopiero po tym, jak zatwierdzisz dokładną kwotę transakcji.
- Zmieni się opcja kosztowa w przelewach na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego – dostępna będzie wyłącznie opcja SHA, czyli koszty związane z realizacją przelewu walutowego są dzielone pomiędzy strony uczestniczące w transakcji (natomiast wycofuje się opcje kosztowe BEN oraz OUR).
Co to jest PSD2?
PSD2 (Payment Services Directive 2) to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego w sprawie usług płatniczych, obowiązująca w ramach rynku wewnętrznego UE.
Dyrektywa zmienia rynek usług płatniczych i wpływa zarówno na działalność banków, instytucji płatniczych, niezależnych operatorów bankomatów, jak i innych niebankowych dostawców usług płatniczych.
Główne cele PSD2
Głównym celem dyrektywy PSD2 jest budowa jednolitego rynku płatności w Unii Europejskiej, zwiększenie konkurencyjności usług finansowych oraz podniesienie ich bezpieczeństwa.
Intencją unijnego ustawodawcy jest określenie zasad świadczenia usług płatniczych do tej pory nieuregulowanych oraz wzmocnienie i ułatwienie rozwoju eCommerce oraz pozostałych usług świadczonych drogą elektroniczną.
Nowe przepisy wpłyną na zwiększenie ochrony klienta i poziomu bezpieczeństwa przy dokonywaniu płatności zdalnych i elektronicznych oraz wzrost poziomu konkurencyjności w sektorze usług płatniczych, bezpieczeństwa transakcji płatności zdalnych i elektronicznych.
Kolejne zmiany
O wdrożeniu następnych zmian oraz pozostałych wymogów wynikających z dyrektywy PSD2 poinformujemy w odrębnym komunikacie.