Konto dla dziecka – od ilu lat można mieć konto w banku?
przeczytasz w 6 minut
Konto dla dziecka może być doskonałym sposobem na naukę odpowiedzialności, zarządzania własnymi finansami i oszczędzania. Jednak kiedy warto je otworzyć? Od ilu lat można mieć konto w banku? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule.
Spis treści:
- Od ilu lat można mieć konto w banku
- Po co dzieciom do 7. roku życia konto osobiste
- Kiedy dziecko może zacząć samodzielnie korzystać z konta bankowego
- Co zmienia się, gdy dziecko kończy 13 lat
- Konto walutowe dla dziecka – czy to dobry pomysł
- Jak otworzyć nasze konto bankowe dla dziecka
- Konto osobiste dla młodzieży i dzieci – podsumowanie
Od ilu lat można mieć konto w banku
W Polsce konto bankowe można mieć już od urodzenia.
Zasada ta uregulowana jest przez art. 58 Prawa Bankowego i art. 8 § 1 kodeksu cywilnego.
Sprawdź: Co to jest konto bankowe i do czego służy Wiecej
Po co dzieciom do 7. roku życia konto osobiste
Dlaczego warto otworzyć konto dla dziecka? To dobre miejsce na zbieranie oszczędności dla dziecka – dodatkowe środki z pewnością przydadzą mu się podczas nauki samodzielności.
Konto dla dziecka działa podobnie jak to dla dorosłych, ale ma pewne ograniczenia. Oto kilka najważniejszych informacji na jego temat, które naszym zdaniem pomogą Ci w zrozumieniu, jak korzysta się z takiej usługi bankowej.
Kto może otworzyć pierwsze konto dla dziecka poniżej 13 lat
Konto może założyć przedstawiciel ustawowy dziecka, czyli rodzic lub opiekun prawny. Za przykład może posłużyć nasze konto dla dzieci 0‑12 lat Uruchomi się w nowym oknie Wiecej.
Co maluch może robić na naszym koncie 0‑12 lat
Dziecko, nie ma dostępu do bankowości internetowej. Ma je jedynie rodzic lub opiekun prawny, który założył konto dziecku. Sprawdzi on m.in.:
- saldo konta,
- historię konta.
Konto do 7. roku życia może służyć jako jak elektroniczna skarbonka. Jest ono oprocentowane na 6% do 3 000 złotych.
Warto wiedzieć:
Z konta dziecka nie można przelewać pieniędzy nawet za pośrednictwem bankowości internetowej Uruchomi się w nowym oknie Więcej. Taką operację zlecisz w naszej dowolnej placówce w ramach zwykłego zarządu (limit wynosi 8 000 złotych i odnawia się pierwszego dnia każdego miesiąca).
Dlaczego warto mieć konto dla dziecka w tym samym banku
Masz u nas konto osobiste? Chcesz otworzyć swojemu dziecku konto? To dobry pomysł. Dzięki stałemu dostępowi do bankowości internetowej pociechy możesz kontrolować finanse dziecka, sprawdzać historię transakcji, ale też szybko przelewać pieniądze ze swojego konta na rachunek dziecka.
Przeczytaj też: Konto bankowe dla dziecka – czy to już standard Więcej
Kiedy dziecko może zacząć samodzielnie korzystać z konta bankowego
Chcesz, by Twoje dziecko uczyło się samodzielności od najmłodszych lat? Nasze konto Ci w tym pomoże. Gdy dziecko skończy 7 lat, zamów Kartę Dopasowaną. Dzięki niej nauczysz dziecko:
- jak może wygodnie płacić w sklepie za zakupy,
- w jaki sposób zabezpiecza się dostęp do karty,
- co zrobić, gdy zgubi kartę.
Jako rodzic sprawdzisz wydatki dziecka w naszej aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej. Dzienny limit transakcji naszą Kartą Dopasowaną wynosi 50 zł. Możesz go zmniejszyć lub zwiększyć do 100 złotych w oddziale lub telefonicznie u naszego doradcy (koszt połączenia zgodny z taryfą danego operatora).
Co zmienia się, gdy dziecko kończy 13 lat
Gdy dziecko skończy 13 lat, wcześniej otwarte u nas konto zamieni się automatyczne w konto Santander dla młodych 13‑17 lat Uruchomi się w nowym oknie Więcej. To oznacza, że nic nie musisz robić – ani zmieniać numeru konta, ani wymieniać karty. To duży atut – konto rośnie razem z dzieckiem i dostosowuje się do jego potrzeb.
Nasze konto dla nastolatków pomiędzy 13. a 17. rokiem życia daje więcej możliwości i swobody. Od tego momentu dziecko może mieć dostęp do naszej aplikacji mobilnej, dzięki której sprawdzi stan konta i historię transakcji, a nawet założy własne cele oszczędnościowe (Moje cele). Może także korzystać z BLIKa, dzięki któremu łatwo rozliczy się z kolegami. Może przesyłać lub odebrać pieniądze na numer telefonu. BLIK to także wygodny i szybki sposób płatności za pomocą telefonu.
Prowadzenie naszego konta dla nastolatków w wieku 13‑17 lat jest bezpłatne. Karta do konta może być także bezpłatna pod warunkiem wykonania przez dziecko przynajmniej jednej płatności w miesiącu kartą lub BLIKIEM. Jeśli dziecko nie wykona żadnej płatności w miesiącu, to opłata miesięczna za kartę wyniesie 9 zł.
Pamiętaj:
Nasze konto dla dziecka rośnie razem z nim i pomaga mu w nauce samodzielności finansowej. To produkt, które daje rodzicom komfort i wygodę.
Przeczytaj również: Czy i dlaczego nastolatek powinien mieć konto bankowe
Konto walutowe dla nastolatka – czy to dobry pomysł
Twoje dziecko uczy się lub podróżuje za granicą Załóż mu nasze Konto24 walutowe od 13 roku życia. To opcja, dzięki której będzie ono mogło płacić w EUR, GPB, czy USD, bez kosztów przewalutowania. Wcześniej należy podpiąć kartę Dopasowaną w PLN do kont walutowych w EUR, GBP, USD.
Konto walutowe przyda się dziecku, gdy wyjeżdża na obóz za granicę, wycieczkę, wymianę do innego kraju lub podejmuje naukę w zagranicznym liceum. Dzięki niemu będzie mogło wygodnie płacić za granicą, a Ty będziesz mieć jego wydatki pod kontrolą. Należy zapewnić wystarczającą ilość środków na koncie w odpowiedniej walucie, w przeciwnym razie pobierzemy kwotę z konta w złotówkach. Jako rodzic możesz w łatwy i szybki sposób zasilić Konto24 walutowe swojego nastolatka np. przelewem ze swojego konta walutowego.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o koncie walutowym, sprawdź nasz artykuł: Co to jest i jak działa konto walutowe? Więcej
Jak otworzyć nasze konto bankowe dla dziecka
Chcesz otworzyć konto dla swojego dziecka? Jeśli posiadasz u nas konto osobiste w PLN, to wszystkie niezbędne formalności załatwisz przez internet – wygodnie i bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że:
- Zalogujesz się do naszej bankowości internetowej.
- Odwiedzisz zakładkę Oferta banku – Konto dla dziecka albo Konta osobiste.
- Wypełnisz wniosek. Podaj w formularzu dane dziecka.
- Dobierzesz kartę płatniczą do konta, jeżeli pociecha skończyła 7. rok życia.
Jeśli nie jestem naszym klientem, to konto dla dziecka możesz założyć w jednym z naszych oddziałów – wystarczy, że będziesz mieć przy sobie swój dowód osobisty, a także dokument potwierdzający tożsamość dziecka, jego paszport, legitymację szkolną lub akt urodzenia (jeżeli jeszcze nie rozpoczęło nauki w szkole). W razie potrzeby w naszym oddziale otworzysz też drugie i kolejne konto dla pociechy.
Warto wiedzieć:
Dziecko, które nie ukończyło jeszcze 13. roku życia, nie musi być obecne w trakcie zakładania konta bankowego w naszym oddziale.
Konto osobiste dla młodzieży i dzieci – podsumowanie
Nasze konto dla dziecka otworzysz niezależnie od wieku pociechy. Jeśli posiadasz u nas konto osobiste w PLN, to formalności załatwisz przez internet lub w jednym z naszych oddziałów. Nasze konto rośnie razem ze szkrabem i zmienia się, gdy kończy ono 13 lat. Nastolatek zyskuje dostęp aplikacji Santander Mobile, w tym m.in. do płatności BLIK.
Niezależnie od tego, czy chcesz otworzyć konto dla dziecka poniżej 3 lat, czy planujesz założyć je starszemu nastolatkowi, nie zwlekaj z tym zbyt długo. Im szybciej Twoja pociecha nauczy się, na czym polega odpowiedzialność finansowa, tym lepiej dla niego. Nie czekaj bezczynnie – skorzystaj z naszych produktów i usług bankowych dla dzieci już dzisiaj!
zespół Bluerank
Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Artykuł Bluerank został przygotowany na nasze zlecenie. Nie ponosimy odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie tego artykułu.
Stan na 26.01.2024 r.
Dodatkowe źródła:
- https://rf.gov.pl/faq-dziecko-a-finanse/ (dostęp: 17.01.2024),
- https://businessinsider.com.pl/gospodarka/przepisy/gdzie-zalozyc-konto-dla-dzieci/4ck8kxr (dostęp: 17.01.2024).
Szczegóły oferty oraz informacje o opłatach i prowizjach dostępne są w oddziałach i na santander.pl oraz pod numerem 1 9999 (opłata zgodna z taryfą operatora).
Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD oraz w placówkach banku.
-
Konto dla młodych, konto dla dziecka, konto bankowe to Konto Santander <26 (rachunek płatniczy)
-
Konto Santander, Konto24 walutowe to rachunki płatnicze.
-
Santander mobile/aplikacja mobilna/aplikacja Santander mobile, Santander internet, bankowość internetowa to usługi bankowości elektronicznej.
-
Przelew BLIK to polecenie przelewu albo polecenie przelewu wewnętrznego.
-
Opłata miesięczna za kartę to opłata za usługę obsługi karty debetowej.
-
Płatność kartą oraz płatność zbliżeniowa telefonem to m.in. transgraniczna transakcja płatnicza przy użyciu karty debetowej do płatności bezgotówkowych.
-
Przewalutowanie transakcji płatniczej to usługa obsługi karty debetowej.
-
Rachunek Moje Cele to rachunek celowego oszczędzania bankowości elektronicznej