Pilne!
Ostrzegamy – uważaj na fałszywe wiadomości i wykradanie danych. Więcej na naszej stronie >

 przeczytasz w 7 minut

Na rachunku bankowym możesz przechowywać swoje pieniądze - wirtualnie. Każde konto bankowe ma swój indywidualny numer identyfikacyjny. Oznacza to, że możesz mieć nawet kilka kont bankowych i zdecydować do czego chcesz je używać. Możesz np. mieć jedno konto wspólne z partnerem, aby wspólnie zarządzać domowym budżetem i płacić rachunki. Możesz mieć swoje indywidualne konto, na własne potrzeby. Możesz także mieć konto oszczędnościowe albo walutowe. Jedną z najważniejszych korzyści posiadania konta jest to , że możesz sprawdzić ile pieniędzy  masz na koncie czy historię rachunku. Przyspiesza to i ułatwia realizację Twoich codziennych spraw. 

Spis treści:

Rodzaje rachunków bankowych

Każdy kto ma rachunek bankowy Uruchomi się w nowym oknie może dysponować swoimi finansami w różny sposób. Dlatego konta dzielimy na różne rodzaje. Zanim założysz konto w banku, warto zastanowić się, do czego go potrzebujesz. Najlepiej wybrać takie, które będzie dostosowane do Twoich oczekiwań.


1.    Konto bankowe Uruchomi się w nowym oknie  w PLN
Jest to konto, które służy do załatwiania bieżących spraw i ogólnego zarządzania zgromadzonymi na nim środkami. Na ten rachunek może wpływać Twoja wypłata, czy emerytura. Uregulujesz z niego rachunki i zrobisz przelew znajomym na ich numer rachunku bankowego. Gdy masz pieniądze na koncie, zapłacisz nimi za zakupy – w sklepie stacjonarnym lub online. Potrzebujesz do tego karty do konta albo możesz wykonać płatność BLIK – jeśli używasz aplikacji mobilnej.


2.   Konto walutowe  Uruchomi się w nowym oknie
To rodzaj rachunku bankowego prowadzonego w walucie. Gdy masz konto walutowe w euro (EUR), dolarach amerykańskich (USD), funtach brytyjskich (GBP), frankach szwajcarskich (CHF), koronie norweskiej (NOK), koronie szwedzkiej (SEK), koronie duńskiej (DKK), koronie czeskiej (CZK), możesz połączyć je też z kartą do konta w PLN np. kartą Dopasowaną lub Visą Select. Jeśli będziesz za granicą, zapłacisz wtedy w walucie tą samą kartą, z której korzystasz w Polsce. Pamiętaj jednak, żeby zapewnić na koncie walutowym wystarczającą kwotę. W przeciwnym razie tę kwotę pobierzemy z konta w złotówkach.

Konta walutowe Uruchomi się w nowym oknie otworzysz u nas aż w 12 walutach: 

  • euro (EUR),
  • dolar amerykański (USD),
  • funt brytyjski (GBP),
  • frank szwajcarski (CHF),
  • korona norweska (NOK),
  • korona szwedzka (SEK),
  • korona duńska (DKK),
  • korona czeska (CZK),
  • jen japoński (JPY),
  • forint węgierski (HUF),
  • dolar australijski (AUD),
  • dolar kanadyjski (CAD).

W naszym banku otworzysz konto walutowe na kilka sposobów:

Jeśli nie jesteś jeszcze naszym klientem, konto walutowe otworzysz w naszych placówkach, a konto w euro (EUR), dolarach amerykańskich (USD), funtach brytyjskich (GBP) przed zalogowaniem do aplikacji mobilnej lub na stronie santander.pl.


3.   Konto oszczędnościowe  Uruchomi się w nowym oknie
To rachunek bankowy, który służy, aby odkładać na nim pieniądze. Konto oszczędnościowe to oprocentowany rachunek, co oznacza, że do zgromadzonego na nim kapitału dodawane są odsetki, dzięki którym powiększają się nasze oszczędności. Jeśli zdecydujesz się na otwarcie konta oszczędnościowego, zwróć uwagę na koszt wpłat i wypłat. U nas - bezpłatnie – możesz wypłacić pieniądze z konta oszczędnościowego raz w miesiącu.  Konto oszczędnościowe daje większa elastyczność w korzystaniu z pieniędzy niż lokata. Przy wypłatach z konta nie tracisz odsetek.


4.    Lokata
Ten rodzaj rachunku bankowego również służy do oszczędzania, ale na nieco innych zasadach. Lokatę zakładamy na z góry określony czas (np. miesiąc, rok czy kilka lat). Lokatę można zerwać. Ale wtedy tracisz odsetki. Gdy wybierzesz lokatę, nie możesz dopłacać na nią pieniędzy. Jeśli wypłacisz pieniądze z lokaty, stracisz odsetki.


5.    Rachunek do celowego oszczędzania
To nowy sposób na oszczędzanie pieniędzy. Jego prowadzenie jest u nas darmowe. Dodajesz cel, aby oddzielać pieniądze, których nie chcesz wydać, od tych, które zostaną na Twoim głównym koncie. Te środki możesz wydać na zakupy w każdej chwili. 
W naszej aplikacji mobilnej i bankowości internetowej znajdziesz usługę Moje cele. Dzięki niej możesz uzbierać pieniądze, na to, czego potrzebujesz. Wybierasz na co i ile chcesz odłożyć. Dobierasz metodę oszczędzania,  która najbardziej pasuje do Twojego stylu życia. Moje cele mogą mieć  osoby już od 13 roku życia.
 

Jak wybrać najlepsze konto bankowe


Wiesz już, jakie są rodzaje kont. Jeśli zastanawiasz się do czego potrzebujesz i do czego będziesz potrzebować swój rachunek, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które dotyczą otwierania konta bankowego.
Jakie? Przede wszystkim dokładnie zapoznaj się z tabelą opłat i prowizji, gdy podpisujesz umowę. Dowiedz się, ile zapłacisz za prowadzenie konta albo jakie warunki musisz spełnić, aby rachunek osobisty był za 0 zł Naszym klientom oferujemy też kartę debetową. Dla kart obowiązują osobne opłaty, dlatego warto zapoznać się ze wszystkimi szczegółami. Kolejne aspekty, na które warto zwrócić uwagę to:

  • Ile zapłacisz za przelew? 
  • Czy w każdym miesiącu masz do dyspozycji nieograniczoną liczbę darmowych przelewów? 
  • A co z bankomatami? Czy bez opłat możesz korzystać z wszystkich bankomatów w Polsce? 

Są to pytania, na które warto sobie odpowiedzieć, zanim zdecydujesz się na otwarcie konta. Porównaj sobie wszystkie interesujące Cię oferty. Przy wyborze sprawdź oferowane promocje. To dobra okazja, aby otrzymać nagrodę za spełnienie wszystkich warunków danej promocji. 

Konto dla dzieci i młodzieży


A czy w przypadku dzieci i młodzieży otwarcie konta u nas wygląda tak samo, jak u dorosłych? Otóż nie. Dzieciom, które nie ukończyły jeszcze 13 roku życia, konto dla dziecka założyć mogą jedynie rodzice lub opiekunowie prawni. Takie konto można założyć przez internet. Kolejnym krokiem będzie przedłożenie dokumentów, które potwierdzą tożsamość małoletniego. Może być dowód osobisty dziecka albo paszport. Jeśli chcesz otworzyć dziecku konto w naszej placówce, rodzic może dostarczyć też akt urodzenia. 

Na etapie otwierania konta warto pamiętać też o tym, że dostęp do rachunku ma tylko jeden rodzic. Jeśli chcesz, aby drugi rodzic również mógł dysponować kontem dziecka, zastanów się nam pełnomocnictwem.

Inaczej jest dla młodzieży w wieku od 13 do 17 lat. Osoby w tym wieku, są niepełnoletnie i mają ograniczoną możliwość do czynności prawnych. Co za tym idzie, osoba, która ukończyła 13 lat, może mieć własne konto osobiste.  Oznacza to, że rachunek bankowy zakładany jest na imię i nazwisko nastolatka, a gromadzone na koncie środki są własnością tej osoby.

Aby otworzyć taki rachunek, potrzebna jest zgoda rodzica, czy też opiekuna prawnego. Oprócz tego potrzebny będzie dokument tożsamości nastolatka (np. dowód osobisty lub paszport) oraz dowód osobisty lub paszport rodzica. W niektórych bankach konieczne może okazać się również przedłożenie aktu urodzenia.

Konta osobiste dla młodych są najczęściej prowadzone bezpłatne, a z ich posiadaniem wiążą się korzyści. Możliwości, jakie daje to konto, opisaliśmy w artykule Konto w banku dla młodych

Karta do konta osobistego


Podczas składania wniosku o rachunek bankowy można zamówić też kartę debetową. Niezależnie od sposobu otwarcia konta, karta dostarczamy w ciągu kilku dni pod wskazany przez Ciebie adres. Do karty dołączamy instrukcję, która wyjaśnia, w jaki sposób możesz ją aktywować. U nas kartę aktywujesz w aplikacji mobilnej, bankowości internetowej, w bankomacie lub w sklepie. 

Jak założyć u nas rachunek płatniczy

Postaw na swoją wygodę. Niezależnie od sposobu, w jaki otworzysz konto bankowe, sam proces otwierania konta bankowego jest co do zasady taki sam. Składa się z 4 prostych etapów:

1. Składasz wniosek o rachunek bankowy

Wniosek o założenie konta składasz w formularzu. Podajesz w nim swoje dane osobowe i określasz, z jakich usług banku chcesz korzystać. To na tym etapie wskazujesz czy chcesz mieć kartę do konta albo inne dodatkowe usługi. Koniecznie też zapoznaj się z regulaminami tych usług oraz tabelą opłat i prowizji. Pamiętaj, że aby wypełnić wniosek będziesz potrzebować dane z dokumentu, którym się legitymujesz – miej przy sobie dowód osobisty lub paszport.

2. Podpisujesz umowę 

Na podstawie podanych przez Ciebie informacji, przygotujemy umowę rachunku bankowego. Znajdziesz tu wszystkie podstawowe informacje na temat prowadzenia rachunku, a także Twoje prawa i obowiązki jako posiadacza konta.

3. A my weryfikujemy Twoją tożsamość

Twoje dane osobowe możemy potwierdzić na kilka sposobów m.in.:

  • z pomocą kuriera, który dostarczy Ci Twoją umowę
  • podczas wizyty w oddziale
  • w trakcie weryfikacji „na selfie”.

Niezależnie od rodzaju weryfikacji, po pomyślnym przejściu tego etapu, staniesz się posiadaczem konta.
Moment, od którego możesz korzystać z konta znajdziesz w umowie lub w dołączonych do niej materiałach informacyjnych. 

zespół Bluerank

Chcesz otworzyć konto? Sprawdź nasze promocje!

Zyskaj do 500 zł na start z Kontem Santander

Więcej Uruchomi się w nowym oknie

Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Nie ponosimy odpowiedzialności za decyzje, które podejmiesz na jego podstawie.
Stan na 24.06.2024 r.


Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD oraz w placówkach banku.

  • Konto systematyczne, Konto24 walutowe to rachunki płatnicze.
  • Santander internet/mobile (bankowość internetowa/mobilna) jest usługą bankowości elektronicznej. Santander open jest usługą bankowości elektronicznej.
  • Przelew natychmiastowy jest poleceniem przelewu Express ELIXIR lub poleceniem przelewu BlueCash. Przelewy te są darmowe dla posiadaczy Konta Jakie Chcę.
  • Przelew24 jest to polecenie przelewu wewnętrznego.
  • BLIK oznacza transakcję BLIK, która jest poleceniem przelewu albo poleceniem przelewu wewnętrznego.
  • Płatność BLIK to płatność za towary lub usługi w stacjonarnym sklepie/punkcie usługowym lub w sklepie internetowym.
  • Wypłata BLIK w bankomacie to autoryzowana kodem BLIK wypłata gotówki.
  • Wyżej wymienione przelewy są dostępne w usłudze bankowości elektronicznej Santander internet/mobile dla klientów, którzy zawarli z bankiem umowę usług Santander online.