Co to jest wpłatomat

Domyślamy się, że w codziennym zarządzaniu budżetem domowym korzystasz z różnych narzędzi bankowych. Z jakich? Na przykład z naszego konta osobistego, karty płatniczej, a także aplikacji mobilnej Uruchomi się w nowym oknie czy bankowości internetowej Uruchomi się w nowym oknie. A sposobów na to, by na rachunku znalazły się pieniądze jest naprawdę wiele. Jeden z nich polega na użyciu wpłatomatu.

Co to jest? To urządzenie, które działa podobnie do bankomatu, z tą różnicą, że zamiast wypłacać gotówkę, wpłaca pieniądze na Twoje konto bankowe Uruchomi się w nowym oknie. Wszystko odbywa się bez wizyty w okienku kasowym w banku. Wystarczy, że włożysz odliczoną kwotę do maszyny, a ona ją przeliczy i od razu przekaże na rachunek bankowy (więcej o tym, jak działa wpłatomat, piszemy dalej).

Warto wiedzieć:
Za pomocą wpłatomatu możesz też szybko i bezpiecznie spłacić kartę kredytową. RRSO 22,56%

To może Cię zainteresować: Jak aktywować kartę do konta i nadać jej PIN?

Kiedy warto wpłacić pieniądze za pomocą wpłatomatu

Wpłatomaty umożliwiają wpłacanie gotówki na konto bankowe. Dzięki nim:

  • unikniesz kolejek w banku,
  • zaoszczędzisz czas,
  • pieniądze wpłacisz na konto o każdej porze dnia i nocy, 7 dni w tygodniu.

Co więcej, korzystanie z wpłatomatu Uruchomi się w nowym oknie jest proste i intuicyjne – wystarczy, że będziesz postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie urządzenia.

Ile kosztuje korzystanie z wpłatomatu: prowizje i opłaty

Aby skorzystać z jednego z naszych wpłatomatów (tj. sieci Santander Bank Polska), potrzebujesz naszej karty debetowej  Uruchomi się w nowym oknie albo karty kredytowej (RRSO 22,98%) oraz gotówki do wpłaty.

Wpłaty na konto osobiste w PLN oraz spłaty kart kredytowych są bezpłatne dla klientów indywidualnych i małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Jak korzystać z wpłatomatu

Jak już wspominaliśmy wcześniej, za pomocą urządzenia wpłacisz na swoje konto osobiste pieniądze. Jednak jak powinno to przebiegać? Otóż:

  1. Przygotuj i przelicz gotówkę, którą chcesz wpłacić. Pamiętaj, że urządzenie nie przyjmuje obcej waluty i monet. Banknoty nie mogą być pozaginane, spięte gumką, poplamione czy podarte.
  2. Włóż swoją kartę bankową (debetową lub kredytową) do wpłatomatu. Wprowadź kod PIN i wybierz opcję WPŁATA, a następnie DALEJ na wyświetlaczu.
  3. Wpisz na klawiaturze, ile chcesz wpłacić pieniędzy. Na ekranie pojawi się informacja, jaka jest maksymalna liczba banknotów, którą możesz wpłacić jednorazowo.
  4. Wsuń w szczelinę wpłatomatu banknoty. Nie popychaj ich – gdy urządzenie wykryje ich obecność, wciągnie je. Po tym szczelina zostanie zamknięta.
  5. Potwierdź wpłatę. Na ekranie pojawi się informacja, ile banknotów i w jakich nominałach przyjął wpłatomat. Jeżeli wszystko się zgadza, kliknij przycisk POTWIERDŹ.
  6. Poczekaj, aż maszyna wysunie kartę. Pamiętaj, by ją zabrać.

I gotowe – cała transakcja trwa dosłownie 2-3 minuty. Wpłacone pieniądze pojawią się na Twoim koncie praktycznie od razu od skorzystania z wpłatomatu.

Jednak co, jeśli urządzenie nie chce „współpracować”? Mamy na to kilka rozwiązań!

Wpłatomat nie chce wciągnąć banknotów

Na początku sprawdź, czy banknoty wsuwasz właściwym brzegiem i czy wkładasz ich odpowiednią liczbę.

Jeżeli mimo to wpłatomat nadal nie chce wciągnąć pliku, skontaktuj się z naszą infolinią: 1 9999 lub 48 61 81 19999 dla połączeń z zagranicy (opłata zgodna z taryfą operatora).

Pamiętaj:
Informację, ile jednorazowo możesz wsunąć banknotów w szczelinę wpłatomatu, zobaczysz na ekranie urządzenia.

Sprawdź też: Co zrobić, jeśli bankomat wciągnął kartę? Poradnik

Pieniądze nie zostały zaksięgowane na koncie osobistym

W takim przypadku skontaktuj się z nami. Pójdź do dowolnego oddziału Santander Bank Polska lub skontaktuj się z naszą infolinią (zadzwoń pod numer 1 9999 lub – dla połączeń zagranicznych – pod 48 61 81 19999).

Podczas rozmowy z naszym konsultantem podaj swoje imię i nazwisko, adres wpłatomatu, datę transakcji, wysokość wpłaty oraz niezaksięgowanej kwoty. Jeżeli masz wydruk potwierdzający transakcję, dołącz go do zgłoszenia.

Wpłatomat nie przyjmuje karty płatniczej

Na początku sprawdź, czy używasz właściwej karty. Wpłatomat nie przyjmuje kart chargé.

Jeżeli, mimo upewnienia się, że posługujesz się właściwą kartą wpłatomat nadal nie chce rozpocząć transakcji, skontaktuj się z naszą infolinią. Zadzwoń pod 1 9999 lub 48 61 81 19999, jeśli wykonujesz połączenie z zagranicy.

Przeczytaj także: Samodzielność dziecka, czyli w jakim wieku dziecko może zacząć płacić kartą?

Co jeszcze warto wiedzieć o wpłatomatach

Kiedy wpłacone pieniądze będą dostępne na koncie

Pieniądze na konto przekażemy od razu po wpłacie, kiedy tylko zakończysz transakcję.

Jakie banknoty przyjmuje wpłatomat

Wszystkie polskie banknoty: 10, 20, 50, 100, 200 i 500 złotych.

Ile można wpłacić w wpłatomacie jednorazowo

Ile banknotów można włożyć do wpłatomatu jednorazowo? Tak naprawdę zależy to od modelu urządzenia. Jednorazowo możesz wpłacić maksymalnie do 50 lub do 200 banknotów.

Wskazówka:
Wpłatomaty, które przyjmują do 200 banknotów, poznasz po szerokiej poziomej szczelinie depozytowej pod ekranem.

Dlaczego trzeba przeliczyć kwotę, którą chce się wpłacić

Ze względu na to, że informacja ta jest niezbędna do zakończenia transakcji.

Jeżeli zauważysz, że wysokość włożonej kwoty nie zgadza się z informacją wyświetlaną na ekranie urządzenia, anuluj transakcję. Maszyna zwróci Ci pieniądze.

Wpłacanie gotówki we wpłatomacie: podsumowanie

Wpłatomaty umożliwiają szybkie i bezpieczne wpłacanie gotówki na konto bankowe lub spłacenie karty kredytowej. Dzięki nim unikniesz kolejek w banku i zasilisz swój rachunek dodatkowymi środkami o każdej porze dnia i nocy.

Wykonywanie wpłat we wpłatomacie jest proste i intuicyjne, a same transakcje są bezpłatne dla klientów indywidualnych i małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Pamiętaj, aby przygotować i przeliczyć gotówkę przed wpłatą oraz postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie urządzenia. Jeśli napotkasz problemy, skontaktuj się z nami – zadzwoń na infolinię lub odwiedź jeden z naszych oddziałów.

Listę wpłatomatów naszej sieci znajdziesz tutaj Uruchomi się w nowym oknie

zespół Bluerank

Aplikacja Santander mobile ułatwi Ci codzienność!


Szybkie logowanie

Loguj się do aplikacji jeszcze szybciej - PINem mobile lub za pomocą odcisku palca Touch ID.

Moje cele w aplikacji

Wybierz swój cel i odkładaj pieniądze zgodnie z Twoim rytmem życia: automatycznie, końcówkami transakcji, samodzielnie

BLIK

Wypłacaj gotówkę z bankomatów i przelewaj kasę na numer telefonu.

Szybki podgląd

Trzymaj finanse zawsze pod kontrolą - sprawdzaj dostępne środki i ostatnią transakcję jeszcze przed zalogowaniem.

Bilety, parkingi, taksówki

Kupuj bilety komunikacji miejskiej, opłacaj strefę parkowania i zamawiaj taksówki.

Płatności telefonem

Płać telefonem jak chcesz – BLIKIEM zbliżeniowym, Apple Pay lub Google Pay.

Przykład reprezentatywny dla karty kredytowej

Bank od wykorzystanej kwoty limitu w rachunku karty kredytowej Visa Bonus 6 500 zł pobiera odsetki według zmiennej stopy procentowej, równej stopie odsetek maksymalnych wskazanych w art. 359 §2¹ kodeksu cywilnego, tj. 18,50% w stosunku rocznym.

  • Rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO) wynosi 22,56%,
  • całkowita kwota kredytu (bez kredytowych kosztów) 6 500 zł,
  • całkowita kwota do zapłaty 8 604,54 zł,
  • oprocentowanie zmienne 18,50% w skali roku,
  • całkowity koszt kredytu 2 104,54 zł (w tym: odsetki 1 888,54 zł, suma opłat miesięcznych 216 zł).

Dla wyliczeń RRSO przyjęto łącznie następujące założenia: limit kredytowy zostaje w pełni wykorzystany przez dokonanie jednej transakcji bezgotówkowej w dniu zawarcia umowy, data księgowania transakcji na rachunku karty jest zgodna z datą pierwszego zestawienia operacji, a powstałe zadłużenie zostaje spłacone w ciągu 24 miesięcy; miesięczna spłata zadłużenia wynosi 3% kwoty limitu kredytowego (z wyłączeniem ostatniej spłaty, która jest równa pozostałemu do spłaty saldu zadłużenia) i następuje zawsze w dniach wskazanych na zestawieniach operacji jako termin płatności.
Kalkulacje zostały dokonane na dzień 20.01.2025 r. na reprezentatywnym przykładzie.


Z oferty produktów kredytowych mogą skorzystać osoby, które spełnią wymagane przez bank warunki oceny zdolności kredytowej.


Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Artykuł Bluerank został przygotowany na nasze zlecenieNie ponosimy odpowiedzialności za decyzje, które podejmiesz na jego podstawie. Stan na 12.03.2025 r.


Szczegóły oferty oraz informacje o opłatach i prowizjach, oprocentowaniu dostępne są w oddziałach i na Santander.pl oraz pod numerem 1 9999 (opłata zgodna z taryfą operatora).
Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD oraz w placówkach banku.

  • Konto osobiste, konto bankowe to rachunek płatniczy.
  • Karta debetowa do karta płatnicza.
  • Aplikacja mobilna i bankowość internetowa to usługi bankowości elektronicznej.