Co robią UX writerzy
UX writerzy piszą. Nie książki i nie artykuły. Piszą krótkie teksty, tak krótkie, jak jedno, dwa lub trzy słowa. Piszą teksty do serwisów internetowych i aplikacji mobilnych. Sprawiają, że oprogramowanie mówi ludzkim językiem. Kuszące? Kamila Dec, ambasadorka PowerUp
Co piszą UX writerzy
Ktoś kiedyś powiedział “Piszę do Ciebie długi list, bo nie miałem czasu, aby napisać krócej.” No tak. Nie sztuka wyrzucić z siebie nieokiełznany potok słów i zostawić z nim odbiorcę. Niech sam wybierze, co z tego przyjmie. Świat aplikacji mobilnych i serwisów internetowych jest dużo bardziej skomplikowany. Tu ekrany są tak małe jak telefon, a przyciski tak tycie jak paznokieć. Użytkownik musi wiedzieć, w co ma kliknąć, i czego spodziewać się potem. UX writerzy opatrują więc te tycie przyciski wszystko-mówiącymi etykietami.
Przygotowują zresztą teksty nie tylko dla przycisków. Zajmują się także pisaniem:
- etykiet dla pól tekstowych,
- treści do tzw. tooltipów (małych okienek ukrytych najczęściej pod znakiem “?” przy konkretnym polu),
- stron sukcesu - czyli ekranów, które mówią o tym, że wszystko (np. złożenie wniosku o kredyt) zakończyło się dobrze,
- komunikatów błędów, gdy czasem coś pójdzie nie tak,
- mejli i SMS-ów, które oprogramowanie wysyła, aby poinformować użytkownika o czymś ważnym, np. statusie jego zamówienia,
- samouczków,
- informacji o nowościach w aplikacji lub serwisie.
UX writerzy dają oprogramowaniu osobowość
Gdy ktoś mówi “uprzejmie informuję, iż z uwagi na prowadzone prace techniczne”, już wiesz, że jest formalistą. Gdy ktoś mówi “ups, coś poszło nie tak”, gdy Ty nie możesz znaleźć swojej karty albo dowodu osobistego, czujesz, że poziom jego luzu jest nieodpowiedni do sytuacji. Postrzegasz swoich rozmówców przez pryzmat tego, jak mówią. Inaczej odbierasz kogoś, kto używa słów potocznych i slangu, inaczej kogoś, kto mówi oficjalnie i nadużywa żargonu.
Tak samo jest z oprogramowaniem. Możesz postrzegać swoją aplikację jak urzędnika w garniturze lub studenta na wakacjach. O tym często decyduje język - sposób, w jaki ta aplikacja komunikuje się z Tobą. Ważnym zadaniem UX writerów jest to, aby świadomie wpływać na “osobowość” oprogramowania. Gdy więc zabierają się do pracy, muszą najpierw dobrze poznać firmę, dla której tworzą, ale przede wszystkim - markę i jej wartości. Następnie definiują styl komunikacji, który do tej marki pasuje. Ostatecznie muszą natomiast konsekwentnie posługiwać się tym stylem w krótkich komunikatach, które piszą.
Jeśli firma chce być oficjalna, aplikacja także musi być oficjalna. Jeśli firma używa języka potocznego, aplikacja także musi w ten sposób mówić do swoich użytkowników. Czy to nie brzmi jak wyzwanie? Jaki poziom znajomości języka trzeba mieć, aby wyczuwać te wszystkie subtelności i świadomie wpływać na kreowaną osobowość!
UX writerzy dają głos użytkownikom
Komunikacja jest skuteczna tylko wtedy, gdy odbiorca rozumie to, co chcemy mu przekazać. To jest sedno. A jak najlepiej upewnić się, czy odbiorca zrozumiał? Zapytać go o to. Tylko ważne - nigdy nie pytaj swojego odbiorcy o to, czy zrozumiał. Sprawdzaj, co zrozumiał. To zupełnie inna sprawa.
Dobrzy UX writerzy często pytają użytkowników o to, co zrozumieli. Z pomocą przychodzą im ankiety i testy użyteczności. To drugie jest szczególnie “dotkliwe” dla ego UX writera. Nic bardziej nie otwiera oczu, niż widok użytkownika, który patrzy na ekran i boi się kliknąć w cokolwiek, bo wypieszczone etykiety nic mu nie mówią. Spróbuj. To darmowa lekcja pokory.
Dobrze jest jednak, kiedy UX writerzy zwracają uwagę na jeszcze jedną rzecz, a to już dużo trudniejsze: jak czuje się użytkownik, gdy korzysta z aplikacji. Czy jest zagubiony, czy czuje się doceniony, a może wręcz przeciwnie – ma wrażenie, że za mało się uczył i szybciutko musi nadrobić kolosalne zaległości? UX writerzy odpowiadają nie tylko za to, aby aplikacje mówiły prostym językiem. Odpowiadają także za to, aby użytkownicy z nimi dobrze się czuli. Dzięki temu pomagają firmie rozwijać biznes, bo użytkownik, który czuje się źle, najczęściej po prostu odchodzi.
Praca UX writerów w pigułce
UX writerzy piszą więc, najczęściej krótko, i ludzkim językiem. Opracowują wytyczne komunikacyjne, które są zgodne z marką, a potem konsekwentnie je stosują. Ciągle także pytają swoich użytkowników o zdanie.
Brzmi ciekawie? Jeśli tak, może to właśnie jest dla Ciebie?