Pilne!
Ostrzegamy – uważaj na fałszywe wiadomości i wykradanie danych. Więcej na naszej stronie >

 przeczytasz w 4 minuty

W Polsce, z roku na rok wzrasta liczba przestępstw związanych z wyłudzeniem danych. Cyberprzestępcy stosują coraz sprytniejsze sztuczki, by poszkodowany nie zorientował się, że padł ofiarą oszustwa. Jednym z takich przestępstw jest spoofing, czyli oszustwo na pracownika banku.

Spis treści:

Co to jest spoofing

Spoofing to metoda oszustwa, która polega na tym, że złodzieje udają, że są kimś innym. Wcielają się w rolę banku, urzędu lub osoby fizycznej po to, by wyłudzić od Ciebie dane lub pieniądze. Cały proceder może się odbywać przy wykorzystaniu różnych sztuczek. Przestępca może sprawić, że fałszywy e-mail, SMS czy numer telefonu będzie wydawał się prawdziwy, co pozwali mu zrealizować jego nieuczciwe zamiary.

Na czym polega spoofing telefoniczny

Spoofing telefoniczny to sytuacja, w której przestępca podszywa się pod inny numer telefonu. Dzięki ogólnodostępnym w sieci narzędziom, jest w stanie podszyć się pod dowolny numer i w ten sposób udawać np. pracownika banku. Ten rodzaj oszustwa polega na tym, że na wyświetlaczu telefonu zobaczysz nazwę kontaktu, który masz zapisany na swoim urządzeniu lub nazwę instytucji, która do Ciebie dzwoni. Niestety, w rzeczywistości dzwoni do Ciebie przestępca.

Wykorzystanie socjotechniki w spoofingu

Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. W popełnianiu przestępstw pomaga im socjotechnika, To metoda manipulacji, która polega na nakłonieniu ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania. Socjotechnika jest podstawą wielu cyberprzestępstw, w tym również spoofingu. Osoby, które wykorzystują socjotechnikę, mogą nakłaniać ofiarę np. do podania danych logowania do konta bankowego lub zdradzenia kluczowych dla firmy haseł dostępu.

Oszustwo na pracownika banku – jak działa przestępca

Oszust, podszywający się pod pracownika banku, może działać na różne sposoby. Sprawdź, jaki scenariusz pojawia się najczęściej, w przypadku tego rodzaju przestępstw.

1. Oszustwo na aplikację

Fałszywy pracownik banku dzwoni do Ciebie, by poinformować, że na Twoim koncie doszło do niepokojących transakcji. Żeby uniknąć utraty majątku, musisz odpowiednio zabezpieczyć swoje pieniądze. Oszust może zaproponować Ci różne rozwiązania, np. doradza Ci zainstalowanie aplikacji na smartfonie, dzięki której zyska możliwość zdalnego wykonywania działań na Twoim telefonie. W ten sposób, dostanie się również do Twojego konta. Dzięki temu, będzie mógł wykonać przelewy na swoje konto, z którego później wypłaci skradzione pieniądze.

2. Przestępstwo na przelew techniczny

Oszust przekonuje Cię, że Twoje pieniądze na koncie są zagrożone. Żeby ich nie stracić, musisz wykonać przelew techniczny na konto wskazane przez oszusta. Najczęściej musi to być przelew ekspresowy. Niestety, po krótkim czasie okazuje się, że Twoje pieniądze przepadły. Złodziej przelewa je najczęściej na zagraniczny rachunek.

3. Oszustwo na weryfikację rozmówcy

Fałszywy pracownik banku przeprowadza Twoją weryfikację. Prosi Cię o podanie imienia i nazwiska, numeru PESEL, a czasem też loginu i hasła do konta. W ten sposób, oszust uzyskuje Twoje dane wrażliwe. Może mieć dostęp do Twojego konta i nie tylko wypłacić z niego środki, ale też wziąć na Ciebie szybki kredyt lub pożyczkę.

Przeczytaj też: Czym jest cyberprzestępczość? Nie daj się i poznaj metody działania cyberprzestępców

Jak chronić się przed spoofingiem

Co zrobić, gdy oszust dzwoni co Ciebie? Jak nie dać się oszukać? Poniżej kilka wskazówek, które mogą ochronić Cię przed utratą oszczędności.

  • Gdy zadzwoni do Ciebie pracownik banku lub ktoś, kto się pod niego podszywa i masz chociaż cień wątpliwości, czy to ta osoba rozłącz się. Samodzielnie skontaktuj się z bankiem, wybierając numer na klawiaturze telefonu. W ten sposób łatwo sprawdzisz, czy osoba, która do Ciebie zadzwoniła, mówiła prawdę.
  • Pracownicy banku nigdy nie proszą o podawanie loginów i haseł do konta lub innych wrażliwych danych. Jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni z taką prośbą, rozłącz się i powiadom o tym bank.
  • Postaraj się zachować spokój. Nie działaj pod presją czasu. Jeśli zadzwoni do Ciebie osoba podająca się za pracownika banku, nie wykonuj jej poleceń, tylko się rozłącz, a następnie skontaktuj się ze swoim bankiem.
  • Nie odbieraj telefonów z zagranicznych numerów. Przestępca w ten sposób chce wzbudzić Twoją ciekawość i zachęcić do rozpoczęcia rozmowy.
  • Pamiętaj o edukacji swoich dzieci. Musisz uświadomić dziecko, jak powinno reagować, gdy pojawi się tego typu zagrożenie.
  • Stosuj 5 zasad bezpiecznego bankowania. To pomoże ci uchronić się przed cyberprzestępcami.

Pamiętaj, że oszuści są coraz bardziej przebiegli i stosują coraz sprytniejsze metody, aby wyłudzić od Ciebie dane lub pieniądze. Zachowaj czujność i stosuj się do powyższych wskazówek, aby chronić się przed spoofingiem.

Bibliografia:
Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Artykuł Bluerank został przygotowany na nasze zlecenie. Nie ponosimy odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie tego artykułu. Stan na 28.05.2024 r.
Dodatkowe źródła:
https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/czym-jest-spoofing-jak-go-rozpoznac-i-nie-dac-sie-nabrac
https://police.policja.gov.pl/zpl/aktualnos/aktual/58039,Dzwoni-do-Ciebie-pracownik-banku-Uwazaj-to-moze-byc-oszust.html
Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD oraz w placówkach banku.
•    Aplikacja Santander mobile i bankowość internetowa to usługi bankowości elektronicznej.
•    Infolinia to usługa bankowości telefonicznej.