Pilne!
Ostrzegamy – uważaj na fałszywe wiadomości i wykradanie danych. Więcej na naszej stronie >

 przeczytasz w 4 minuty

Polacy chętnie korzystają z internetu, w 2022 roku dostęp do sieci miało 93,3% polskich gospodarstw domowych. Tym samym liczba potencjalnych ofiar cyberprzestępców jest wysoka. Hakerzy mogą ukraść tożsamość, przejąć dane do logowania na konto czy też zainstalować złośliwe oprogramowanie, a tym samym sprawić, że stracisz swoje oszczędności. Jak nie dać się cyberprzestępcom? Na co uważać w internecie? Gdzie zgłaszać swoje podejrzenia? Przeczytaj artykuł i nie daj się oszukać!

Spis treści:

Cyberprzestępczość - definicja

Często słyszysz o cyberprzestępstwach i zastanawiasz się, co to pojęcie właściwie oznacza? Już wyjaśniamy. Cyberprzestępstwo to po prostu oszustwo dokonane przez internet. Technologia szybko się rozwija, a oszuści wymyślają nowe metody, jak okradać internautów. Cyberprzestępca nie zawsze jest hakerem, czyli specjalistą, który łamie zabezpieczenia komputerów. Może to być osoba, która nęka innych przez portale społecznościowe, podszywa się pod kogoś lub podaje się za właściciela nieistniejącego sklepu internetowego.

Motywem działania cyberprzestępców jest chęć zysku. Wyłudzają od ofiary pieniądze lub poufne dane, które pozwalają zalogować się na jej konto bankowe, czy wziąć kredyt. Celem przestępców może być też sabotaż firmy. Na początku działają w podobny sposób, zdobywają zaufanie potencjalnej ofiary, stosują triki psychologiczne i manipulację.

Rodzaje oszustw internetowych - phishing, malware, ransomware, stalking

Cyberprzestępcy używają wielu metod działania. Popularne cyberprzestępstwa to:

  • Phishing - to sytuacja, kiedy oszust podszywa się pod znaną firmę. Cyberprzestępca wysyła wiadomość, która przypomina tę oficjalną, np. z banku. Ma ona skłonić internautę, by w nią kliknął i podał swoje dane.
  • Nieuczciwe sklepy i aukcje internetowe – oszuści zakładają fałszywe sklepy lub wystawiają przedmioty na aukcjach. Po zakupie nie wysyłają przedmiotów, a klient bezpowrotnie traci pieniądze.
  • Kradzież tożsamości – przestępcy tworzą nieprawdziwe konta na portalach społecznościowych lub przejmują istniejące profile użytkowników serwisu. Próbują wyłudzić dane od znajomych, mogą też prosić o przelewy BLIK.
  • Cyberstalking – to sytuacja, gdy przestępca nęka lub prześladuje osoby przez internet.

Są też szkodliwe oprogramowania, ściśle powiązane z oszustwami w internecie:

  • Malware – użytkownik sieci nieświadomie ściąga je na swój komputer czy smartfon. Program pobiera dane z urządzenia i wykrada dane z klienta. Może też znacznie spowalniać jego pracę.
  • Ransomware – to złośliwe oprogramowanie blokuje użytkownikom dostęp do komputera, np. plików osobistych, a następnie żąda opłaty w zamian za jego przywrócenie.

Gdzie zgłosić cyberprzestępstwo

Cyberprzestępstwa należy zgłaszać na Policję lub do prokuratury. Powinno też zgłosić się je w miejscu, w którym doszło do cyberprzestępstwa, np. w banku.

Czy łatwo odzyskać pieniądze? Niestety nie jest to proste. Hakerzy potrafią świetnie ukrywać swoją tożsamość i tworzą nowe metody, którymi się posługują, dlatego ich namierzenie jest skomplikowane. Niemniej pamiętaj, że zgłaszając takie sprawy, możesz uchronić innych internautów przed utratą danych czy pieniędzy.

Metody walki z cyberprzestępczością – jak się chronić?

Przede wszystkim zachowaj szczególną czujność, gdy rozmawiasz z nieznajomymi osobami w sieci. Uważaj na to, co umieszczasz na swoich portalach społecznościowych. Ponadto ustawiaj takie hasła, aby były trudne do odgadnięcia, zawierały małe i wielkie litery, cyfry oraz znaki specjalne. Możesz też skorzystać z pomocy specjalistów, na przykład usługi CyberRescue. Więcej o usłudze w następnym rozdziale.

Aby ograniczyć ataki cyberprzestępców, warto mieć aktywny program antywirusowy i aktualizować przeglądarki internetowe w swoim komputerze. Nic jednak nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zanim podasz poufne dane, upewnij się, że odwiedzasz właściwą stronę w internecie i masz pewność, kto jest nadawcą wiadomości. Nie otwieraj podejrzanych linków z wiadomości e-mail i SMS, nie ściągaj też nieznanych załączników.

Czym jest usługa CyberRescue

Jeśli masz u nas osobiste konto internetowe Uruchomi się w nowym oknie, możesz skorzystać z usługi CyberRescue Uruchomi się w nowym oknie. To profesjonalna, całodobowa pomoc specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Eksperci zapewnią Ci wsparcie w temacie cyberataków. Pomogą odzyskać dostęp do profilu społecznościowego i uzyskać zwrot pieniędzy za zakupy u nieuczciwego sprzedawcy internetowego. Poinstruują też, jak możesz zdalnie zablokować i wyczyścić dane ze skradzionego smartfona. CyberRescue pomoże Ci określić, czy dany e-mail jest bezpieczny lub czy doszło na przykład do wycieku Twoich danych.

Warto korzystać z CyberRescue, jeśli chcesz ustrzec się przed cyberprzestępstwem i nie zostać jego ofiarą. Utrata dostępu do profilu społecznościowego może nie wydawać się groźna. Trzeba jednak pamiętać, że wiele osób loguje się za ich pomocą do aplikacji na smartfonach. Natomiast kradzież życiowych oszczędności z konta bankowego jest ogromnym problemem.

zespół Bluerank

Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Artykuł Bluerank został przygotowany na nasze zlecenie. Nie ponosimy odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie tego artykułu. Stan na 30.11.2023 r.


Podmiotem świadczącym usługę CyberRescue jest CyberRescue Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Modlińska 129/U10, 03-186 Warszawa, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000767083, NIP 5242880817 oraz numer REGON 382315147. W celu korzystania z usługi konieczne są akceptacja i złożenie Wniosku dostępnego na stronie: https://pl.cyberrescue.me/santander/  


Dodatkowe źródła:

  • GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r., https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/2/12/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2022_r.pdf, [dostęp:] 10.05.2023.
  • 15 głównych cyberzagrożeń – raport ENISA, https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/15-glownych-cyberzagrozen--raport-enisa, [dostęp:] 10.05.2023.
  • Czym jest cyberprzestępczość i jak z nią walczyć?, https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/prawo-i-podatki/czym-jest-cyberprzestepczosc-i-jak-z-nia-walczyc/cs323gc, [dostęp:] 10.05.2023.
  • J. Wasilewski, Cyberprzestępczość – wybrane aspekty prawnokarne i kryminalistyczne, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/6538/1/J_Wasilewski_Cyberprzestepczosc.pdf, [dostęp:] 10.05.2023.

Szczegóły oferty, informacje o opłatach, prowizjach i oprocentowaniu dostępne są w placówkach banku oraz na santander.pl.


Wyjaśnienia pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym objętych tym materiałem znajdziesz na santander.pl/PAD.

  • Konto to rachunek płatniczy.
  • Bankowość internetowa to usługa bankowości elektronicznej.