przeczytasz w 5 minut

Często ostrzegamy przed oszustami, mówimy o sposobach ich działania oraz o tym, jak się przed nimi chronić. Przestępcy mogą podszywać się np. pod pracowników banku. Wykorzystują do tego różne metody manipulacji. Jak uchronić się przed oszustwem?

Spis treści:

Telefon z banku: weryfikacja tego, z kim rozmawiasz, to podstawa

Skąd możesz mieć pewność, że właśnie dzwoni do Ciebie nasz doradca? Tożsamość rozmówcy najłatwiej sprawdzisz w naszej aplikacji. Identyfikację pracownika wykonamy również wtedy, gdy skontaktujesz się z nami telefonicznie. Wybierz na smartfonie 19999 – to numer na naszą infolinię (opłata zgodnie z taryfą operatora). Odpowiemy na Twoje pytania bez dodatkowej autoryzacji.

Połączenie możesz też wykonać bezpośrednio z naszej aplikacji. Dzięki temu, po rozpoczęciu rozmowy wiemy, kto do nas dzwoni. Nie będziemy wymagali od Ciebie potwierdzenia tożsamości.

Możliwość rozmowy z doradcą online wprowadziliśmy po to, by:

  • połączenia były jeszcze bardziej bezpiecznie
  • kontakt z nami był wygodniejszy – dzięki szybkiej i prostej identyfikacji przez aplikację,
  • weryfikacja tożsamości była dostosowana do współczesnych standardów bezpieczeństwa.

Nasza aplikacja na telefon nie tylko ułatwia weryfikację rozmówcy, ale też wykonanie przelewu czy płatność kodem BLIK. O jej innych funkcjach dowiesz się z naszego artykułu: Dobra aplikacja bankowa – czyli jaka?

Jak sprawdzić, że rozmawiasz z naszym doradcą

Zastanawiasz się, czy banki dzwonią do klientów? Jak najbardziej. Pamiętaj, że i Ty możesz skontaktować się z ich przedstawicielami w każdej chwili. Poniżej przedstawiamy, jak przebiega identyfikacja tożsamości, gdy chcesz z nami porozmawiać oraz w jaki sposób przekonasz się, że Twoim rozmówcą jest nasz doradca.

Dzwonisz do nas z aplikacji mobilnej Dzwonisz na naszą infolinię 19999 My dzwonimy do Ciebie z infolinii
Możesz połączyć się z nami bezpośrednio z aplikacji, przez zakładkę Pomoc i kontakt. Dzięki temu jest bezpiecznie, a Ty oszczędzasz czas na podawaniu danych, bo po połączeniu wiemy, kto dzwoni.

Jeśli zadzwonisz do nas na 19999 i Twój numer jest nam znany, to w aplikacji mobilnej automatycznie otrzymasz powiadomienie push. Doradca również ma możliwość wysłania wiadomości, gdyby nie dotarła.

Potwierdzenie przez Mobilną autoryzację oznacza udaną identyfikację – wiemy kto do nas dzwoni.

Doradca infolinii będzie mógł zainicjować identyfikację Mobilną autoryzacją. Otrzymasz push w aplikacji z potwierdzeniem imienia i nazwiska doradcy.

Po potwierdzeniu Mobilną autoryzacją możesz kontynuować rozmowę bez konieczności dodatkowej identyfikacji.

 

To może Cię zainteresować: 5 zasad bezpiecznego bankowania

Mobilna autoryzacja a rozmowy z pracownikiem banku – kiedy może się przydać

Mobilna autoryzacja to przydatne narzędzie, dzięki któremu w kilka chwil zweryfikujemy Twoją tożsamość podczas połączenia przychodzącego i wychodzącego na infolinię 19999 (i nie tylko!). Skorzystasz z tej opcji, jeśli:

  • masz aktywną naszą aplikację na smartfonie.
  • korzystasz z jednej z naszych usług (np. konta osobistego).
  • wskażesz Mobilną autoryzację jako zdefiniowane narzędzie autoryzacji.

Kiedy jeszcze przyda Ci się Mobilna autoryzacja? M.in. wtedy, gdy zechcesz zrobić przelew w bankowości internetowej (kodem PIN, którym logujesz się do aplikacji lub danymi biometrycznymi), zapłacić kartą w internecie, doładować telefon czy zmienić dane osobowe.

Warto wiedzieć:
Chcesz potwierdzić dane rozmówcy i zweryfikować jego tożsamość w aplikacji? Funkcja bezpośrednich połączeń z naszej aplikacji jest dostępna od wersji 8.28.77 (na App Store) lub 8.28.78 (na Google Play). Ze względu na swoje bezpieczeństwo, nie instaluj jej z innych źródeł. Zwróć uwagę na dostawcę aplikacji – pamiętaj, jest nim wyłącznie Santander Bank Polska.

Jak oszuści usypiają Twoją czujność: o technikach manipulacji

Przestępcy potrafią nie tylko podszywać się pod kogoś, ale także ukryć swój prawdziwy numer telefonu, z którego dzwonią. Jak rozpoznać, że rozmawiasz z prawdziwym konsultantem? Oto dwie najpopularniejsze metody manipulacji, chętnie wykorzystywane przez oszustów.

Jak nie dać się nabrać na spoofing i vishing?

Kluczem jest czujność i zdrowy rozsądek. Dotyczy to każdej rozmowy telefonicznej, jaką przeprowadzasz każdego dnia. Bo choć na ekranie Twojego smartfona wyświetla się numer banku lub członka rodziny, to połączenie nie musi być wykonane przez osobę, której spodziewasz się po drugiej stronie słuchawki.

Oszust, aby uzyskać Twoje dane, może podać się za dowolną osobę, w tym pracownika banku. Pod pretekstem weryfikacji poprosi Cię o podanie imienia i nazwiska, numeru PESEL, a czasem też loginu i hasła do bankowości internetowej czy danych karty płatniczej. Jeśli uzyska te dane, to może on zyskać dostęp do Twoich pieniędzy i nie tylko wypłacić je z konta, ale też wziąć na Ciebie kredyt.

Więcej o technikach manipulacji dowiesz się z naszych artykułów:

Oszustwo na pracownika banku (spoofing), czyli jak nie dać się oszukać?

Vishing (voice phishing) – czyli jak nie dać się okraść przez telefon

Jak się chronić i sprawdzić, że rozmawiasz z prawdziwym pracownikiem banku

Poniżej przedstawiamy wskazówki, które mogą uchronić Cię przed utratą danych, pieniędzy i odłożonych oszczędności.

  1. Zachowaj spokój. Gdy zadzwoni do Ciebie osoba, która podaje się za pracownika banku i masz wątpliwości, czy to prawda, postaraj się nie podejmować ryzykownych decyzji. Nie wykonuj jej poleceń, tylko się rozłącz, a następnie np. zadzwoń na naszą infolinię.
  2. Zweryfikuj dane rozmówcy. Poproś dzwoniącego o potwierdzenie tożsamości. Jeżeli odmówi weryfikacji lub poda błędne dane, rozłącz się, a następnie np. zadzwoń na naszą infolinię.
  3. Nie przekazuj nikomu wrażliwych danych. Nasi doradcy nie proszą np. o podanie loginów i haseł do kont. Jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni z taką prośbą, rozłącz się i zadzwoń do nas.

Pamiętaj, że oszuści są przebiegli i stosują coraz sprytniejsze metody, aby wyłudzać dane lub pieniądze. Zachowaj czujność i regularnie sprawdzaj nasze komunikaty dotyczące cyberbezpieczeństwa. To pomoże Ci uchronić się przed przestępcami.

zespół Bluerank

Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Artykuł Bluerank został przygotowany na nasze zlecenie. Nie ponosimy odpowiedzialności za decyzje, które podejmiesz na jego podstawie.
Stan na 15.01.2025r.


Szczegóły oferty, informacje o opłatach, prowizjach i oprocentowanie dostępne są na stronie santander.pl oraz pod numerem 1 9999 (opłata zgodna z taryfą danego operatora).


Wyjaśnienia pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym objętych tym materiałem znajdziesz na santander.pl/PAD oraz w placówkach banku.

  • Konto jest rachunkiem płatniczym.

  • Aplikacja mobilna, aplikacja Santander mobile jest usługą bankowości elektronicznej.