Informacje o lekcji
Uczestnicy
Uczniowie w wieku 7 – 9 lat, od 15 do 24 osób
Cele warsztatu
- nauczenie oszczędzania celowego
- uświadomienie korzyści płynących z odroczonej gratyfikacji
- nauczenie zarządzania dostępnym budżetem
- wprowadzenie pojęć: awers, rewers
- wyrażenie ekspresji twórczej podczas tworzenia skarbonek
- integracja dzieci poprzez wspólną zabawę
Zobacz, o czym marzą Finansiaki
8 minut
Dzisiaj jest dzień wypłaty kieszonkowego. Co z nim zrobią Nina i Tymek: wydadzą, zaoszczędzą czy może podarują komuś innemu? Sprawdźmy….
Zadanie 1
Sklep z zabawkami
10 minut
Nina i Tymek byli z mamą na zakupach. Przy sklepie z zabawkami zatrzymali się na dłuższą chwilę. Tymon wziął głęboki oddech i jęknął: Rany, jaki on jest czadowy. Mamo, zobacz, dokładnie taki o jakim zawsze marzyłem.
Zadanie 2
Awers, rewers – zabawa
7 minut
Nina, Tymek i Dino lubią się ruszać, biegać, podskakiwać i brykać koziołki. Chętnie też bawią się w zgadywanki. Pobawmy się z nimi.
Zadanie 3
Możecie z tym zrobić, co chcecie…
20 minut
Mama wręczyła dzieciom po banknocie 20-złotowym i powiedziała, że mogą zrobić z tymi pieniędzmi, co tylko zechcą. Wszystko, co chcę? – zapytał Tymon z niedowierzaniem. Tak – potwierdziła mama. Super! To ja kupię sterowany samochód, robota, jojo, 5 czekolad i komputer – wykrzyknął Tymek. Tymon przystopuj – poprosiła Nina – masz 20 zł. Policz, na co ci to wystarczy, zanim zaczniesz tworzyć listę zakupów.
Zadanie 4
Decyzje, decyzje
10 minut
Tymon bardzo chciałby robota, ale nie ma aż tyle pieniędzy. Co może zrobić? W sumie całkiem fajne jest też to jojo… Może je kupić i jeszcze zostanie mu 5 złotych. Może też oddać swoje 20 złotych Ninie. Wtedy wystarczyłoby jej na farby. Co jeszcze może zrobić Tymon?
Zadanie 5
Własnoręczne skarbonki
35 minut
Nina wpadła na pomysł wykonania trzech świnek skarbonek, które podpisała: WYDATKI, OSZCZĘDNOŚCI, POMOC INNYM. Każda z nich służy do zbierania pieniędzy na inny cel. Ten pomysł spodobał się również Tymonowi. Uznał, że dzięki temu łatwiej będzie mu zarządzać budżetem. Chłopiec zdecydował się jednak na skarbonki w kształcie aut. Zrobił je z pudełek po chusteczkach. Teraz wasza kolej.