Przerwa 21/22 lutego Rozwijamy naszą bankowość, dlatego potrzebujemy przerwy. Do 8:00 bankowość internetowa i aplikacja mobilna będą niedostępne.
Przepraszamy za utrudnienia!

#2 – 3 klasa#4 – 5 klasa #6 – 7 klasa#gra  

#porady#zabawy  


 

Wiadomo, że o pieniądzach trzeba rozmawiać, ale można też się nimi bawić – przy okazji ucząc dzieci podstawowych umiejętności finansowych. Monety – prawdziwe lub zabawkowe – idealnie nadają się do pomocy w nauce matematyki, czyli ćwiczenia liczenia, dodawania i odejmowania.

Jeżeli obawiasz się bakterii na bilonie, który przeszedł przez wiele rąk, przed rozpoczęciem zabawy umyj monety wodą z mydłem. Możesz również skorzystać z monet zabawkowych lub zrobionych wspólnie z dzieckiem. Pobierz arkusz do wydrukowania.

1. Rzut monetami

Kilka garści monet o różnej wartości umieszczamy w niewielkiej plastikowej misce lub podobnym pojemniku. Zadaniem każdego uczestnika jest podrzucenie ich do góry tak, by jak najwięcej złapać z powrotem. Gracz zachowuje monety, które wylądowały w pojemniku, pozostałe zaś są zbierane i przekazywane kolejnemu uczestnikowi zabawy. Monety podrzucamy tak długo, aż wszystkie zostaną podzielone. Na koniec wspólnie z dziećmi podliczamy wyniki. Młodsze dzieci mogą po prostu liczyć monety, starsze – uwzględniać ich wartość.

2. Groszowe warcaby

Intrygujący wariant warcabów dla dzieci, które już znają podstawową wersję tej gry. Zamiast białych bierek ustawcie na planszy pięciogroszówki, zaś zamiast czarnych – monety dziesięciogroszowe. Gra przebiega według normalnych zasad warcabów, jednak zamiast zdejmować zbite monety, umieszczamy je pod bijącą monetą, tworząc stosiki. Przed każdym ruchem gracz może podjąć decyzję o zdjęciu dowolnej ze swoich monet (lub – stosika monet) z planszy. Zwycięzca zapisuje na swoim koncie tyle punktów, ile groszy zdjął z planszy w ciągu partii, przegrany traci zaś wszystkie pieniądze. Jako że nominały pionków faworyzują grającego czarnymi, grę należy powtórzyć z odwróconymi kolorami.

3. Bez reszty

Na niewielkich pojemnikach (np. jajka po „niespodziankach”, papierowe kubeczki itp.) zapisz groszowe wartości (np. 89 gr, 1 zł 52 gr itp.). Zadaniem dziecka jest wypełnienie każdego pojemnika monetami sumującymi się do danej kwoty.

4. 99 groszy

Do zabawy potrzebujesz kilku garści monet o sześciu groszowych nominałach (1 gr, 2 gr, 5 gr, 10 gr, 20 gr, 50 gr) i kostki sześciennej. Gracze kolejno rzucają kostką i pobierają z banku odpowiednią monetę (1 oczko: 1 gr, 2 oczka: 2 gr, 3 oczka: 5 gr itp.). Zadaniem graczy jest uzbieranie dokładnie 99 groszy. Jeżeli pobranie wskazanej kostką monety spowodowałoby przekroczenie granicy złotówki, uczestnik zabawy nie pobiera monety i pauzuje kolejkę. W zależności od wieku graczy i zasobu monet możesz zmieniać docelową sumę.

5. Kantor wymiany walut

Uczyń dziecko domowym skarbnikiem i powierz jego pieczy cały bilon o wartości poniżej złotówki. Każdą okrągłą kwotę wymieniaj na monetę o wyższym nominale, którą – na przykład – wrzucicie wspólnie do świnki-skarbonki dziecka, którą możecie zrobić sami. Zobacz, jakie to proste. Uruchomi się w nowym oknie

6. Kolekcja numizmatyczna

Ta zabawa zdejmuje z monet ich wartość nominalną, nie służy więc nauce umiejętności finansowych sensu stricto, ale niewątpliwie jest to zabawa edukacyjna. Garść monet podzielcie na kupki wg nominałów, a następnie uszeregujcie według daty wybicia. Opowiedz dziecku, co wydarzyło się w roku, w którym moneta powstała. Dublety (monety o tym samym nominale i roku emisji) możecie wrzucić do skarbonki, unikaty mogą stać się zalążkiem kolekcji – przyklejcie je w kolejności chronologicznej na karton, zostawiając miejsce na brakujące roczniki.

7. Trzy skarbonki

Przygotuj z dzieckiem trzy skarbonki – na bieżące wydatki, do oszczędzania i do dzielenia się. Dlaczego warto? Przeczytaj tutaj.

8. Wojna na monety

Kilka garści monet o różnych nominałach podzielcie pomiędzy graczy tak, aby każdy dysponował taką samą kwotą. W każdej kolejce uczestnicy zabawy – w tajemnicy przed innymi – umieszczają od jednej do pięciu monet pod kubeczkiem odwróconym do góry dnem. Następnie gracze jednocześnie ujawniają zawartość kubeczków, a ten, który umieścił w nim największą kwotę, zdobywa wszystkie monety użyte w tej kolejce i odkłada je na bok (nie może już z nich korzystać). Gra trwa, dopóki przynajmniej dwóch graczy ma jeszcze monety. Wygrywa ten z uczestników zabawy, który w trakcie rozgrywki odłożył najwięcej pieniędzy.

9. Zgaduj-zgadula

Umieść garść monet w szklance lub plastikowym pojemniku i każ uczestnikom zabawy zgadywać, ile tam jest pieniędzy. Następnie wspólnie przeliczcie bilon – osoba, która była najbliżej prawidłowego wyniku, zgarnia (i chowa do skarbonki albo trzech) całą pulę.

Artykuły