Pilne!
Ostrzegamy – uważaj na fałszywe wiadomości i wykradanie danych. Więcej na naszej stronie >

Weryfikacja Twojej tożsamości online - czyli czym jest usługa mojeID i jak umożliwi Ci realizację formalności online

 

 przeczytasz w 6 minut

Co mają ze sobą wspólnego:  zawarcie umowy o abonament telewizyjny, zdalne wykupienie pakietu medycznego czy zakup ubezpieczenia na życie?

Wszystkie powyższe, to popularne usługi, które możesz kupić bez wychodzenia z domu. W tym artykule opowiemy Ci o usłudze, która umożliwia realizację wszelkich formalności związanych m.in z zawieraniem umów na odległość. Wystarczy, że wcześniej potwierdzisz swoją tożsamość. A jak to zrobić szybko, sprawnie i wygodnie? U nas zrobisz to z mojeID Uruchomi się w nowym oknie. Usługę tę wprowadziła na rynek i obsługuje Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. (KIR) w porozumieniu z bankami i dostawcami usług.

Spis treści:

Czym jest mojeID i jak ułatwi Ci weryfikację tożsamości online

W ostatnich latach całkowicie zmieniły się nasze preferencje do korzystania z banków, urzędów czy dostawców różnych usług np. telekomunikacyjnych, medycznych czy ubezpieczeniowych. Dziś możesz szybko założyć konto bankowe przez internet Uruchomi się w nowym oknie, a wraz z nim skorzystać np. z wymiany walut w internetowym kantorze Uruchomi się w nowym oknie, czy kupić kredyt gotówkowy Uruchomi się w nowym oknie. Wszystko to przez zdalne złożenie wniosku w systemie bankowości internetowej/mobilnej.

mojeID to usługa dzięki, której zdalnie potwierdzisz tożsamość. Ułatwi Ci realizację wielu operacji online – bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta. Dzięki niej możesz w prosty i bezpieczny sposób potwierdzić swoją e-tożsamość i sfinalizować umowę, skorzystać z usług placówki medycznej lub np. założyć konto na danej platformie czy je odblokować, jeśli zajdzie taka potrzeba.  

Jak działa w praktyce proces potwierdzenia tożsamości

Załóżmy, że chcesz umówić się do lekarza na teleporadę, skonsultować wyniki badań lub je odebrać, ale bez konieczności wizyty w placówce. Wystarczy, że poświęcisz chwilę na zarejestrowanie się w portalu pacjenta. Jednym z kroków takiej rejestracji jest weryfikacja tożsamości, w oparciu o Twoje dane. Odbywa się ona przez usługę mojeID i bankowość elektroniczną banku. Wszystko w oparciu o weryfikację Twoich danych przez tzw. podmiot zaufany jakim jest bank. Cały proces zaczyna się na stronie danego usługodawcy, z którego usług chcesz skorzystać, placówki medycznej czy np. u operatora sieci komórkowej, czy innej firmy telekomunikacyjnej. Nie musisz tam iść osobiście żeby skorzystać z wybranych usług. Po prostu wybierasz opcję zdalnego potwierdzenia tożsamości z mojeID. 

Po kliknięciu w odpowiedni przycisk, wyświetlą się ikony instytucji finansowych - podmiotów, które uczestniczą w usłudze mojeID jako tzw. dostawcy tożsamości. Wybierasz swój bank, logujesz się do bankowości elektronicznej, potwierdzasz swoje dane i wyrażasz zgodę na ich przekazanie. 

W następnym kroku automatycznie wracasz na stronę dostawcy usługi. Jeśli weryfikacja Twojej tożsamości przebiegnie pomyślnie, możesz dokończyć formalności.

Czy mojeID jest bezpieczne

mojeID działa w oparciu o nowoczesne rozwiązania technologiczne i kryptograficzne. Zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa przetwarzanych danych. Jest to bezpieczne narzędzie potwierdzania tożsamości online w usługach komercyjnych i publicznych. 


Warto dodać, że cały proces korzystania z tego rozwiązania jest poufny. To znaczy, dostawca usług nie ma wglądu w Twój rachunek, a bank nie widzi żadnych spraw, które dzięki usłudze załatwiasz z dostawcą komercyjnym lub publicznym. Dostarczanie danych niezbędnych i weryfikacja tożsamości u usługodawcy, następuje wyłącznie po uzyskaniu na to Twojej zgody. Kilka kliknięć pozwala na załatwienie wielu spraw, praktycznie od ręki. Krótko mówiąc, jeśli potwierdzasz swoją tożsamość za pomocą mojeID, to na każdym etapie procesu masz pełną wiedzę i kontrolę nad tymi działaniami. Za każdym razem wyrażasz zgodę na kolejne kroki. Wybierasz dostawcę tożsamości, zgadzasz się na wydanie środka identyfikacji elektronicznej (tzw. cyfrowa tożsamość) oraz akceptujesz przekazanie swoich danych na rzecz konkretnego dostawcy, z którego usług chcesz skorzystać.

Jakie są zalety korzystania z usługi mojeID

Rozwiązanie jest proste i intuicyjne. Możesz z niego korzystać kiedy masz taką potrzebę, z dowolnego miejsca. Co najlepsze, dzięki mojeID, także poza godzinami otwarcia biur obsługi klienta, czy placówek. To wygodne i elastyczne rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie swój czas i nie lubią stać w kolejkach.

A zatem, jeśli lubisz wygodę, oszczędność czasu, a dodatkowo masz rachunek w banku i logujesz się do swojej bankowości elektronicznej, to możesz skorzystać z mojeID. Usługa jest szybka i wygodna, a weryfikacja tożsamości odbywa się w czasie rzeczywistym. Dzięki niej korzystanie z usług online oraz zawieranie umów np. ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych, czy dostawy gazu i prądu, może stać się dla Ciebie jeszcze prostsze. Dodatkowo możesz załatwiać te formalności w dogodnym dla Ciebie czasie, bez konieczności wstawania z ulubionego fotela.

Czym różni się usługa mojeID od Profilu Zaufanego

Jeśli korzystasz już z Profilu Zaufanego, to pewnie służy Ci on głównie do załatwiania spraw urzędowych.  Może być wykorzystywany zarówno do logowania się do usługi i serwisów publicznych, takich jak np. ePUAP, Internetowe Konto Pacjenta (pacjent.gov.pl), business.gov.pl, praca.gov.pl. W celu np. złożenia deklaracji podatkowej, rejestracji pojazdu czy sprawdzenia punktów karych. Podpisywania dokumentów, deklaracji i wniosków składanych do urzędów np. wniosek o wydanie aktu stanu cywilnego czy tzw. deklaracja śmieciowa.

mojeID jako sposób zdalnego potwierdzenia tożsamości, może być wykorzystywane zarówno w usługach świadczonych przez usługodawców komercyjnych jak i w procesach logowania do usług i serwisów publicznych. Dodatkowo mojeID jest wykorzystywane do uwierzytelnienia użytkownika poprzez bankowość elektroniczną w procesie wydawania Profilu Zaufanego i w ramach jego wykorzystywania.

Gdzie skorzystasz z usługi mojeID

Jest wielu usługodawców i operatów serwisów np. streamingowych, z którymi umowę możesz zawrzeć przez internet. Wystarczy, że zarejestrujesz się na ich platformie i podasz podstawowe dane jak imię i nazwisko, adres czy dane z karty, którą podepniesz w aplikacji.  

Są też tacy usługodawcy, którzy muszą najpierw potwierdzić Twoją tożsamość. To np. dostawcy energii, ubezpieczyciele czy firmy telekomunikacyjne. Usługi online świadczone przez tych usługodawców czy też zawarcie z nimi umowy online wymagają potwierdzenia tożsamości oraz pozyskania Twoich danych przy pomocy zaufanego źródła. mojeID to usługa, która ma szerokie zastosowanie właśnie w usługach online, wymienionych powyżej. Dzięki niej złożenie wniosku o odszkodowanie, zawarcie umowy o dostawy energii czy usług telekomunikacyjnych, może być dużo bezpieczniejsze i łatwiejsze. Nie musisz też pamiętać o danych z dowodu osobistego, czy innego dokumentu tożsamości oraz dodatkowych loginów i haseł. Potwierdzenie tożsamości i dostarczenie danych niezbędnych do skorzystania z usługi lub zawarcia umowy z podmiotami komercyjnymi, następuje praktycznie od razu. Dzieje się to po zalogowaniu do Twojej bankowości elektronicznej i potwierdzeniu Twojej tożsamości przez bank, z wykorzystaniem mojeID. Z racji tego, że większość z nas ceni sobie wygodę, czas, a wielu dostawców stara się nam ułatwić życie, lista usługodawców komercyjnych, u których możemy skorzystać z mojeID, dla potwierdzenia tożsamości w procesach dostępu do usług online lub zawarcia umowy, ciągle rośnie. Lista jest na bieżąco aktualizowana i znajduje się na oficjalnej stronie mojeID.

Więcej o usłudze mojeID i o tym jak działa u nas możesz poczytać na stronie Uruchomi się w nowym oknie.

zespół Santander Bank Polska

Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Nie ponosimy odpowiedzialności za decyzje, które podejmiesz na jego podstawie.

Stan na 17.01.2024 r. 

Szczegóły oferty, informacje o opłatach, prowizjach i oprocentowaniu dostępne są w placówkach banku oraz na Santander.pl. 
Korzystanie z Kantoru Santander w usłudze Santander internet/mobile dostępne jest dla klientów, którzy zawarli z Santander Bank Polska S. A. umowę Santander online.

Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikający z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD oraz w placówkach banku

  • Santander internet, bankowość internetowa to usługi bankowości elektronicznej.
  • Konto Jakie Chcę, konto  - to rachunek płatniczy.
  • Dostawcą usługi mojeID jest KIR (Krajowa Izba Rozliczeniowa).