Pomoc dla klientów dotkniętych powodzią

Istotne rozwiązania, wskazówki i informacje

#Santander pomaga

Aktualne rozwiązania dla klientów indywidulanych

Kredyt hipoteczny i gotówkowyodroczenie spłaty rat kredytu

Możesz odroczyć spłatę rat kapitałowych lub kapitałowo-odsetkowych kredytu hipotecznego lub gotówkowego.
Wnioski w tym zakresie można składać od 3 października do 31 grudnia 2024 r. u naszych doradców od 8:00 do 18:00 w dni robocze pod numerem 1 9999 (opłata za połączenie zgodnie z taryfą operatora).

Co oznacza odroczenie spłaty raty:

  • Możesz odroczyć 1, 2 lub 3 raty kapitałowe lub kapitałowo-odsetkowe następujące bezpośrednio po sobie. Maksymalnie możesz odroczyć dla danego kredytu 3 raty w całym okresie kredytowania.
  • W okresie odroczenia spłaty rat naliczamy odsetki zgodnie z umową kredytową. 
  • Po okresie odroczenia spłacasz odroczone raty. Okres kredytowania wydłużymy o okres odroczenia spłaty rat.
  • Jeśli masz kredyt z ubezpieczeniem, to nadal opłacasz składki ubezpieczeniowe zgodnie z warunkami ubezpieczenia.
  • Skutkiem odroczenia jest zwiększenie łącznej kwoty odsetek, którą zapłacisz w okresie kredytowania, całkowitego kosztu kredytu i całkowitej kwoty do zapłaty. 
  • Nie pobierzemy opłaty za aneks do umowy, który wprowadza odroczenie spłaty kredytu.

Przykład  - Odraczasz ratę na jeden miesiąc 
Jeżeli płatność raty Twojego kredytu przypada na 20 października, to wniosek o odroczenie spłaty raty możesz złożyć do 20 października. 

Miesięczny okres odroczenia spłaty raty kapitałowej oznacza, że:

  • 20 października nie pobierzemy części kapitałowej raty kredytu, zapłacisz tylko odsetki,  
  • najbliższą pełną ratę kredytu zapłacisz 20 listopada,
  • okres kredytowania wydłużymy o 1 miesiąc,
  • jeżeli masz kredyt z ubezpieczeniem, zapewnij pieniądze na składkę na koncie do obsługi kredytu do 20 października,
  • od 20 listopada twoje miesięczne raty wzrosną, ponieważ kwotę kapitału, której nie pobraliśmy w okresie odroczenia, doliczymy do pozostałej  do spłaty kwoty kredytu. Rozłożymy ją na pozostały okres kredytowania. 

Miesięczny okres odroczenia spłaty raty kapitałowo - odsetkowej oznacza, że:

  • 20 października nie pobierzemy raty kredytu,   
  • najbliższą ratę kredytu zapłacisz 20 listopada,
  • okres kredytowania wydłużymy o 1 miesiąc,
  • jeżeli masz kredyt z ubezpieczeniem, zapewnij pieniądze na składkę na koncie do obsługi kredytu do 20 sierpnia,
  • od 20 listopada twoje miesięczne raty będą wyższe, ponieważ:
    • kwotę kapitału, której nie pobraliśmy w okresie odroczenia, doliczymy do pozostałej do spłaty kwoty kredytu. Rozłożymy ją na pozostały okres kredytowania, 
    • odsetki, które zawiesiliśmy, pobierzemy w pierwszej kolejności. 

Co to oznacza 
Jeśli spłacasz kredyt w ratach malejących – to odsetki z okresu odroczenia doliczymy do pierwszej raty, którą zapłacisz po tym okresie (czyli zapłacisz ratę kapitałowo-odsetkową + odsetki za okres odroczenia). 

Jeśli spłacasz kredyt w ratach równych  - odsetki z okresu odroczenia będą spłacane w pierwszej kolejności, a dopiero po ich spłacie rozpoczniesz spłatę rat kapitałowo-odsetkowych (czyli przez pierwszy miesiąc/miesiące będziesz spłacać w racie tylko odsetki). Kwota rat równych wzrośnie.

Zanim się zdecydujesz, sprawdź jak może wyglądać harmonogram i wysokość rat po okresie odroczenia spłaty rat. Wyliczenia te mają charakter szacunkowy. Symulator będzie dostępny od 3 października 2024 r. 

Kiedy możesz złożyć wniosek o odroczenie spłaty rat 
Możesz to zrobić, gdy umowę kredytową zawarliśmy z Tobą przed 17 września 2024 r. oraz:

  • oświadczysz,  że poniosłeś/poniosłaś szkody majątkowe lub utraciłeś/utraciłaś pracę lub główne źródło dochodu w wyniku powodzi lub jej bezpośrednich następstw we wrześniu 2024 r. na terytorium Polski i 
  • oświadczysz, że miejsce zamieszkania, lub położenia nieruchomości zabezpieczonej hipotecznie, lub wykonywania pracy, lub prowadzenia działalności gospodarczej jest położone na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego lub w aktach prawnych zmieniających lub zastępujących powyższe rozporządzenie. 

Nie udzielimy odroczenia, jeśli:   

  • Twój kredyt to Bezpieczny Kredyt 2%, Rodzinny Kredyt Mieszkaniowy, Gwarantowany Kredyt Mieszkaniowy, 
  • Twój kredyt objęty jest zawieszeniem spłaty na podstawie ustawy z 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, 
  • Twój kredyt objęty jest Funduszem Wsparcia Kredytobiorców, 
  • opóźnienie w spłacie przez Ciebie kapitału lub odsetek od kredytów udzielonych przez bank przekracza 30 dni na dzień 31 sierpnia 2024 r. lub na dzień złożenia przez Ciebie wniosku. 
  • umowa Twojego kredytu została wypowiedziana i upłynął okres wypowiedzenia.

Wniosek o odroczenie spłaty rat od 3 października do 31 grudnia 2024 r. możesz złożyć: 

  • samodzielnie jako jeden z kredytobiorców, ale po uzgodnieniu tego z pozostałymi kredytobiorcami,
  • tylko raz do każdego z kredytów, które chcesz zawiesić. Po udzieleniu odroczenia na kredycie kolejne odroczenie na tym kredycie nie będzie możliwe, nawet jeśli dostępny okres odroczenia nie został w całości przez Ciebie wykorzystany. 
  • Twój PESEL nie może być zastrzeżony w momencie złożenia wniosku. 

Zasady, na jakich odroczymy spłatę rat:

  • Udzielimy Ci odroczenia w spłacie rat, jeśli spełniasz warunki odroczenia.  W ciągu 3 dni roboczych od złożenia wniosku sprawdzimy to i poinformujemy Cię o naszej decyzji. Wyślemy tę informację na adres e-mail, który wskażesz we wniosku.
  • Odroczeniem obejmiemy raty, które są zaplanowane do spłaty bezpośrednio po złożeniu wniosku.
  • Jeśli korzystasz teraz z karencji w spłacie, którą wprowadziliśmy na Twój wniosek, to okres karencji skrócimy do dnia odroczenia spłaty rat. Po zakończeniu okresu odroczenia spłaty rat odroczony kapitał rozłożymy na pozostały okres kredytowania.
  • Jeśli korzystasz z oprocentowania okresowo stałego, to na skutek odroczenia spłaty rat nie wydłużymy okresu obowiązywania stałej stopy wskazanego w umowie kredytowej lub w aneksie do niej.
  • Możesz odstąpić od odroczenia spłaty rat kredytu w terminie 14 dni od dnia otrzymania harmonogramu. Możesz to zrobić telefonicznie od 8:00 do 18:00 w dni robocze pod numerem 1 9999 lub 61 81 19999 (dla połączeń z zagranicy), opłata wg taryfy operatora. Jeśli termin na odstąpienie upływa w dzień wolny od pracy, możesz odstąpić od odroczenia również w najbliższy dzień roboczy.
  • Gdy zastosujemy odroczenie dla Twojego kredytu, prześlemy Ci harmonogram spłaty kredytu, który będzie uwzględniał odroczone raty.
  • Jeśli odraczasz spłatę rat kredytu gotówkowego z ubezpieczeniem Spokojny Kredyt, nie zawieszasz spłaty składek ubezpieczeniowych. Opłacasz je zgodnie z warunkami ubezpieczenia. Wydłużenie okresu kredytowania kredytu gotówkowego nie powoduje wydłużenia okresu ochrony ubezpieczeniowej, a jej termin obowiązywania pozostaje zgodny z pierwotnym okresem kredytowania.
  • Jeśli odraczasz spłatę rat kredytu hipotecznego, to w tym czasie składki ubezpieczeniowe opłacasz zgodnie w warunkami ubezpieczenia.

Jeśli masz ubezpieczenie (do kredytu hipotecznego) z ochroną ryzyk:

  • czasowa niezdolność do pracy, oraz
  • utrata pracy

w Santander Allianz TU S.A. lub TUiR Allianz Polska S.A., w okresie odroczenia spłaty raty kapitałowo-odsetkowej kredytu hipotecznego składka/opłata za te ryzyka wynosi 0 zł. Oznacza to, że dla tych ryzyk nie będą wypłacane świadczenia za miesiące odroczenia spłaty rat kapitałowo-odsetkowej. Oznacza to też wydłużenie ochrony ubezpieczeniowej za ten okres.
W związku z uwarunkowaniami systemu bankowego w celu naliczenia niektórych składek ubezpieczeniowych dot. kredytów hipotecznych nowy harmonogram spłaty kredytu wskazywać będzie, że w okresie odroczenia należna jest wpłata 1 gr (lub waluty właściwej dla danego kredytu) z tytułu każdej z odroczonych rat. Kredytobiorca nie jest zobowiązany do zapłaty tej kwoty, a bank nie jest uprawniony do jej pobrania.

Bankomatyumorzenie opłat za wypłaty

Rozumiemy, że w aktualnej sytuacji, gdy potrzebna jest gotówka, ważny jest dostęp do najbliższego bankomatu. Dlatego naszym klientom zwrócimy lub umorzymy opłaty za wypłaty z obcych bankomatów za okres od 13 września do 31 października. Rozwiązanie dotyczy wypłat w bankomatach zlokalizowanych na terenach objętych powodzią lub zagrożeniem powodziowym.

Aktualne rozwiązania dla klientów firmowych MŚP, rolników i klientów leasingowych

Kredyty firmowe - odroczenie spłaty rat kredytu

Klienci mikro i małych firm (MŚP) oraz rolnicy dotknięci skutkami powodzi, którzy mają u nas kredyty ratalne (spłacane miesięcznie), mogą odroczyć spłatę na okres do 3 miesięcy. W okresie odroczenia odsetki od kredytu będziemy naliczać zgodnie z zawartą umową. Nie pobierzemy opłaty za aneks do umowy, który wprowadza odroczenie spłaty kredytu.

Wniosek o odroczenie spłaty będzie można złożyć od 7 października do 31 grudnia 2024 roku – u doradcy firmy w naszym oddziale.

Indywidualne rozwiązania

Ze względu na skalę szkód i różną specyfikę działalności klientów firmowych MŚP i rolników, przygotowujemy indywidualne rozwiązania w zakresie działań pomocowych w spłacie kredytów.

Jeżeli Twoja firma lub gospodarstwo rolne znalazły się w trudnej sytuacji po powodzi, prosimy skontaktuj się ze swoim doradcą firmy.

Zwrot opłat za wypłaty z bankomatów obcych

Naszym klientom firmowym MŚP i rolnikom zwrócimy lub umorzymy opłaty za wypłaty z bankomatów, które nie należą do sieci naszego banku. Rozwiązanie dotyczy:

  • klientów, których oddział znajduje się na terenach dotkniętych powodzią oraz
  • wypłat wykonanych w okresie od 13 września do 31 października 2024 r.

Brak opłaty za wpłaty w oddziałach na konta fundacji

Od 23 września do 31 października 2024 roku nie pobieramy opłat za wpłaty darowizny na rzecz powodzian na konto:

  • Fundacji Santander Bank Polska S.A.,
  • fundacji, które wspierają firmy z segmentu MŚP i rolników.

Rozwiązania dla klientów leasingowych

W ramach wsparcia dla klientów bezpośrednio dotkniętych powodzią Santander Leasing odstępuje od pobierania opłaty za zmiany harmonogramu, odroczenia płatności lub wydłużenia umowy oraz nie pobierze opłaty za rozwiązanie umowy na skutek szkody całkowitej finansowanego przedmiotu.

Zwolnienie z opłat dotyczy wniosków złożonych od 16.09.2024 do 31.12.2024.

W elektronicznym portalu klienta eBOK24 dostępne opcje zmiany harmonogramu:

  • nowy termin płatność zafakturowanej raty (przesunięcie o 3 lub 6 miesięcy) niezapłaconych kwot z bieżącego miesiąca,
  • zawieszenie spłaty kapitału oraz wydłużenie umowy o 3 lub 6 miesięcy,
  • zawieszenie spłaty kapitału na 3 lub 6 miesięcy,
  • wydłużenie umowy o 6 miesięcy.

Jeśli:

  • masz dostępne samoobsługowe wnioski Płacisz kiedy chcesz lub Wakacje od rat w eBOK24 - nie musisz czekać na decyzję analityka i kontakt z biurem obsługi posprzedażowej. Wszystko zrobisz samodzielnie.
  • nie masz dostępu do samoobsługowych wniosków w eBOK24 – możesz się skontaktować z Biurem Obsługi Posprzedażowej pod 61 850 35 25 wew. 3 (opłata za połączenie zgodna z taryfą danego operatora). Ustalisz tam indywidualne rozwiązania.

Inne pomocne informacje

  • Nasze placówki

    Wszystkie nasze placówki są już czynne.

    Na tej stronie możesz sprawdzić dostępność i lokalizacje placówek, bankomatów i wpłatomatów.

    Więcej

    Uruchomi się w nowym oknie

  • Bezpieczeństwo

    Oszuści wykorzystują każdą okazję, dlatego uważaj na fałszywe wiadomości, np. alerty RCB. Jeśli otrzymasz sms, który wygląda jak ALERT RCB, ale zawiera link, nie klikaj i nie odpowiadaj na wiadomość.

    Więcej informacji o metodach manipulacji znajdziesz na naszej stronie Bezpieczne Bankowanie.

    Więcej

    Uruchomi się w nowym oknie

Razem z Fundacją Santander uruchomiliśmy
zbiórkę pieniędzy na pomoc powodzianom

My na ten cel przeznaczyliśmy 1 mln zł.

Zebrane pieniądze nasza Fundacja przekaże na usuwanie skutków powodzi Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi.
Akcja trwa do 15. października.

Więcej informacji znajdziesz w artykule Uruchomi się w nowym oknie

Wspólnie zebraliśmy:

0 0 0 0 0 0 0 0

Aktualne źródła informacji rządowej

 

Więcej informacji o pomocy dla powodzian znajdziesz na rządowej stronie informacyjnej Uruchomi się w nowym oknie 

O wsparcie mogą ubiegać się osoby prywatne, rolnicy i przedsiębiorcy.

Numery dla ofiar powodzi:

  • Pomoc społeczna dla osób poszkodowanych przez powódź: 22 245 61 01
  • Bezpłatna całodobowa infolinia pomocy zdrowotnej NFZ: 800 190 590
  • Infolinia KAS dla poszkodowanych w powodzi: 22 460 59 30

Organizatorem zbiórki jest Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego z siedzibą w Warszawie, KRS 0000120807. Zbiórka trwa od 19.09.2024 r. do 15.10.2024 r.