Poszukiwane kompetencje przyszłości – w którym kierunku się rozwijać?
Zmiana, rozwój, postęp technologiczny to podstawowe elementy naszego świata, które doprowadziły do całkowitej transformacji rynku pracy odczuwalnej przez każdego. Wymogiem, który stawiają ludziom rynkowe trendy i wyzwania. Wynika to z postępującej digitalizacji, automatyzacji i robotyzacji.
Co przyniesie przyszłość?
Jak prognozuje ADP Workforce View in Europe do 2030 roku zadania - obecnie wykonywane przez pracowników, mogą zostać zautomatyzowane. Pracy nie zabraknie dla specjalistów zajmujących się wytwarzaniem oprogramowania i testowaniem go. Przykładem może być zawód trenera sztucznej inteligencji, który odpowiedzialny jest za testowanie oraz rozwój stworzonej technologii w firmie. Nie zabraknie też miejsca dla koordynatorów projektów, projektantów robotów, analityków i badaczy danych, grafików lub copywriterów. Ciekawostką podzieliły się firmy, które zajmują się naukowym przewidywaniem przyszłości – pracownicy wyodrębnili zawody, które będą popularne w 2030 roku:
- Digital Death Manager, czyli osoba, która po śmierci użytkownika internetowego, pomoże zamknąć jego „życie” w sieci
- Personal Digital Curato - osoba, która wesprze i doradzi w jaki sposób ukształtować i pokazywać w sieci nasze życie zawodowe i osobiste
- Garbage Designer – projektant śmieci, zajmujący się wyszukiwaniem nowych zastosowań dla nieużywanych materiałów.
W co zainwestować?
Warto mieć na uwadze, że coraz częściej poszukiwani będą specjaliści, którzy na tle innych wyróżniać się będą kompetencjami przyszłości. Kluczową grupą są kompetencje techniczne i cyfrowe, rozumiane jako umiejętne posługiwanie się technologiami w codziennej pracy, umiejętność rozwijania ich, dostosowywania do potrzeb oraz bezpiecznego używania. Oprócz twardych umiejętności technicznych, swoją popularność zyskują również kompetencje miękkie:
- kreatywność
- elastyczność poznawcza
- inteligencja emocjonalna
- rozwiązywanie problemów
- krytyczne myślenie
- zarządzanie ludźmi
- umiejętności negocjacyjne
- współpraca z innymi
Posiadanie umiejętności miękkich jest podstawowym elementem odróżniającym człowieka oraz sztucznej inteligencji i robotów, dlatego trudno będzie poddać je procesowi automatyzacji.
Kompetencje przyszłości wg poszczególnych pokoleń
Podejście do nachodzących zmian technologicznych różni się od pokolenia pracownika. Do jednych przemiany na rynku pracy w temacie automatyzacji i robotyzacji nie będą większym wyzwaniem, dla drugich będą to nowe perspektywy do rozwoju własnych kompetencji, inni będą zmagać ze strachem przez nowym i nieznanym. Poniższa tabela przedstawia najpopularniejsze kompetencje przyszłości, które w pokoleniach będą rozwijane.
pokolenie Z | millenialsi (pokolenie Y) |
xenialsi (osoby z pogranicza pokolenia Y i X) |
pokolenie X |
umiejętności cyfrowe 20% | aktywne uczenie się 18% | elastyczność poznawacza – zdolność patrzenia na daną kwestię z różnych stron 14% | umiejętność z obszaru nauk ścisłych STEM (z ang. science, technology, engineering, math) 31 % |
krytyczne myślenie 12% | współpraca z innymi 13% | umiejętność dzielenia się wiedzą 15 % |
Rozwiązywanie problemów 27 % |
umiejętności cyfrowe 14% | umiejętność dzielenia się wiedzą 25 % |
Na co stawia nasz bank?
W Santander Bank Polska wymienione kompetencje są bardzo cennym zasobem kształtującym całą firmę, jednak pewne profesje stają się ścieżką rozwoju dla kompetencji przyszłości w banku – Data Scientists, UX Designer, Developer, Cybersecurity. W Santander Bank Polska dbamy o produkty bankowe, dostosowywanie ich do potrzeb klientów, badanie doświadczenia naszych odbiorców oraz o bezpieczeństwo wszystkich danych i systemów informatycznych banku. Posiadanie tych kompetencji w firmie jest istotne dla jej rozwoju i dopasowania odpowiednich działań do transformującego się otoczenia.
Zmian nie da się uniknąć, należy zaakceptować szanse i wyzwania, które daje nam rynek pracy. Otwartość na rozwój i dalsze działanie to odpowiedź na wyzwania, które stawia nam technologia. Bądźmy gotowi na przyszłość.