Informacje o lekcji
Uczestnicy
Uczniowie w wieku 9 – 11 lat, od 15 do 24 osób
Cele warsztatu
- poznanie pojęć: popyt, podaż, konkurencja
- zrozumienie działania popytu, podaży, konkurencji w codziennych sytuacjach
- ćwiczenie negocjowania cen w codziennych sytuacjach
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie
Gdzie podziało się śniadanie Tymka?
5 minut
Ulubione śniadanie Tymka to Super Chrupersy z mlekiem, po prostu nie wyobraża sobie bez nich dnia. Właśnie się skończyły, więc mama poszła do sklepu. A tu nagle bach! – nie ma Chrupersów. Wszystkie wyprzedane. A przecież jest tyle innych płatków... Jak myślicie, dlaczego Chrupersy zniknęły z półek?
Zadanie 1
Diamenty i kamyczki
5 minut
Dino potknął się o kamień. Jejku, znowu? – zapiszczał. Zaraz, ten kamień błyszczy, może to jest diament – powiedział z szeroko otwartymi oczami ze zdziwienia. Szybko się schylił i podniósł kamyk. Eee, to tylko szklana kulka, westchnął zawiedziony Zaczął się jednak zastanawiać, czym się różni kamień od diamentu. Może mu podpowiecie?
Zadanie 2
Targ jabłek
10 minut
Finansiaki wybrały się na targ na zakupy. Mamo? Skąd wiadomo, ile coś powinno kosztować? - zapytał Tymon. Kto to ustala? Rynkiem rządzą pewne prawa i reguły – zaczęła tłumaczyć mama. Zawsze obecne są dwie strony transakcji: sprzedający i kupujący. Mają różne interesy, ale dążą do porozumienia. Wyjaśnię ci na swoim przykładzie. Jestem producentem, produkuję i sprzedaję ciastka oraz chcę zarobić jak najwięcej. Konsumenci chcą kupować moje wypieki i woleliby zapłacić jak najmniej. Mamy różne interesy, ale zależy nam na zamknięciu transakcji. Dlatego też proponuję ceny, które moi klienci będą mogli i będą chcieli zapłacić – wyjaśniała.
Zadanie 3
To ile kosztuje jabłko?
25 minut
Ile kosztowało jabłko? Czy tyle samo na każdym straganie? Dlaczego? Zamieńcie się rolami i powtórzcie „eksperyment” – tym razem każde z was będzie miało przydzielone konkretne zadanie. Sprawdzimy, czy cena jabłek się zmieni.