Informacje o lekcji
Uczestnicy
Uczniowie w wieku 11 – 12 lat, od 15 do 24 osób
Cele warsztatu
- przypomnienie pojęć: oszczędności, konto oszczędnościowe, odsetki
- nauczenie obliczania odsetek bankowych od oszczędności
- przećwiczenie użycia kalkulatora do obliczania odsetek
- utrwalenie zamiany ułamków na procenty i odwrotnie
- utrwalenie obliczania procentów danej liczby
- rozwijanie kompetencji rozwiązywania zadań z treścią
- używanie procentów i ułamków w kontekście codziennych sytuacji
- rozwijanie umiejętności zauważania własnych błędów i ich poprawy
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole
Skarbonka czy konto – dyskusja
5 minut
Tymon dostał w prezencie od cioci banknot stuzłotowy. Mógłby za to kupić co najmniej 20 tabliczek czekolady, ale postanowił odłożyć pieniądze na później. Banknot na pewno zmieści się w jego skarbonce, ale mama zaproponowała, że wpłaci pieniądze na konto oszczędnościowe. Co wy byście woleli? Jaka jest różnica pomiędzy oszczędzaniem w skarbonce a oszczędzaniem w banku?
Zadanie 1
Czy bank rozmnaża pieniądze?
5 minut
Mama wytłumaczyła Tymkowi, że pieniądze na koncie oszczędnościowym są oprocentowane! Co znaczy, że jeśli wystarczająco długo je tam zostawi, będzie mógł wyjąć więcej, niż włożył. Konto w banku mamy przynosi aż 3% w skali roku. Sprawdźmy, ile „zarobi” Tymon po dwóch miesiącach.
Zadanie 2
Co się dzieje z odsetkami w różnym czasie
10 minut
Tylko tyle?! – krzyknął rozczarowany Tymon. Przecież to nawet na czekoladę nie starczy! Zastanówmy się wspólnie, czy opłaca się trzymać pieniądze na koncie oszczędnościowym w banku i czekać na odsetki. Odsetki – czyli dodatkowe pieniądze, które bank wypłaca klientom za trzymanie w nim pieniędzy na koncie oszczędnościowym lub na lokacie.
Zadanie 3
Wehikuł czasu
10 minut
A więc stówka Tymka „rozmnoży się” po około 23 latach. Tymek będzie wtedy już bardzo stary, prawie taki stary jak tata… Ale przecież ciotka Eugenia co roku daje mu 100 złotych na urodziny! Hura! – wykrzyknął chłopiec. Nie umiał policzyć odsetek, więc wsiadł do swojego wehikułu czasu, by sprawdzić stan konta za 23 lata. Wy jesteście szybsi. Jak sądzicie, ile oszczędności będzie miał Tymek po 23 latach, jeśli co roku będzie wpłacał po 100 zł?
Zadanie 4
Kiedy Tymek zostanie milionerem?
10 minut
A więc dzięki odsetkom można się dorobić! Ciekawe ile trzeba odkładać pieniędzy i jak długo, żeby zostać milionerem? Użyjcie swoich liczących wehikułów czasu. Co wam podpowiadają?
Zadanie 5
Misja „Procentowe love" – gra
50 minut
Tymek swoim wehikułem czasu zabiera was w przyszłość. Macie do zrealizowania bardzo ważną misję „Procentowe love”. Gotowi? Działajmy.