Przerwa 21/22 lutego Rozwijamy naszą bankowość, dlatego potrzebujemy przerwy. Do 8:00 bankowość internetowa i aplikacja mobilna będą niedostępne.
Przepraszamy za utrudnienia!

finansiaki
0 h 45 min

Jak powstają pieniądze?

Wiadomo, że pieniądze się zarabia, ale skąd biorą się fizyczne banknoty i monety? Dlaczego nominały są takie, a nie inne i ile kosztuje jeden grosz?

2 – 3 klasa

Informacje o lekcji

Uczestnicy
Uczniowie w wieku 7 – 9 lat, od 15 do 24 osób

Cele warsztatu

  • wprowadzenie pojęć: waluta, mennica, nominał
  • integracja dzieci poprzez wspólne działania
  • rozwijanie potencjału kreatywności
  • twórcze wyrażenie się
  • doskonalenie pracy w zespole

Pobierz materiały (ZIP 27.62 MB)

Co to jest?

  5 minut

Tata robi porządki w swoich szufladach. Proszę bardzo – powiedział – gdy ich potrzebowałem, to nie mogłem znaleźć, a teraz są. Co to jest? – zapytała Nina. Różne waluty, czyli pieniądze obowiązujące w różnych państwach – powiedział tata, wyciągając rękę z monetami w kierunku córki. O, to są hrywny i płaciliśmy nimi na Ukrainie. A to jest korona czeska. Pamiętam ją, bo dokładnie taką monetą płaciłam za lody w Pradze. Tej waluty używaliśmy w Niemczech. Natomiast takiej używałam podczas wyjazdu do Nowego Jorku. Tylko zupełnie nie pamiętam, jakie to są waluty.

 

Zadanie 1

Skąd właściwie biorą się pieniądze? 

  5 minut

Dino wie, że pieniądze są wynagrodzeniem za pracę. Zastanawia się jednak, gdzie są produkowane te wszystkie banknoty i monety. Są takie trwałe, że nie można ich zjeść. A Dino jest tak bardzo głodny, że zjadłby konia z kopytami albo przynajmniej pięć banknotów 10-złotowych.

Zadanie 2

Z wizytą w mennicy 

  10 minut

Wujek Tymona pracuje w mennicy. Dziś zaprosił dzieci, aby pokazać im, jak powstają pieniądze. 

Zadanie 3

Produkujemy pieniądze

  15 minut

Można produkować pieniądze czy nie można? To nie ma znaczenia dla Finansiaków, którzy wspólnie bawią się w mennicę. Robią przy tym wiele wygibasów, dziwnych min, wydają różne jęki i stęki. A nade wszystko śmieją się do rozpuku.


Zadanie 4

Mała mennica

  10 minut

Wracając z mennicy, Tymon i Nina rozmawiali o walutach, banknotach i monetach. W pewnym momencie postanowili stworzyć własną walutę. Lewy profil Dino idealnie nadaje się na banknot!” – wykrzyknęła z radością Nina. Super! Z jakim nominałem zrobimy banknoty? – podjął temat Tymon. 10 będzie dobrze – zdecydował. Został nam największy kłopot. Jak zabezpieczymy banknoty przed fałszerstwem?

Enter content here