Informacje o lekcji
Uczestnicy
Uczniowie w wieku 3 – 6 lat, 15 do 24 osób
Cele warsztatu
- poznanie pojęcia „budżet rodzinny”
- nauka odróżniania rzeczy potrzebnych od zachcianek
- nauka planowania wydatków
- rozwijanie umiejętności rozumowania i wnioskowania
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- ćwiczenie małej motoryki
Wprowadzenie
5 minut
Zdarza się wam czasem przejść obok cukierni albo sklepu spożywczego i – na myśl o czymś słodkim czy smacznym – poczuć ślinkę napływającą do ust? Myślę, że każdy chociaż raz doświadczył takiego uczucia. Dokładnie tak samo było z Tymonem Finansiakiem. Codziennie na drugie śniadanie Tymon zjadał kanapkę. Jednak pewnego dnia w drodze do szkoły przechodził obok cukierni i zobaczył pięknie wyglądający torcik czekoladowy. Ciacho sprawiało wrażenie wyśmienitego i chłopiec nie mógł przestać o nim myśleć. Był tak zaabsorbowany słodkimi myślami, że zgubił swoją deskorolkę i spóźnił się do szkoły. Na dodatek podczas lekcji nie mógł się skoncentrować, bo myślami był przy zachciance. Czekoladowy torcik tylko na chwilę wyparł z myśli Tymona migoczące jojo, o którym marzył od kilku dni.
Zadanie 1
Nasze zachcianki
15 minut
Tymon chce zjeść czekoladowy torcik. Dodatkowo od pewnego czasu bardzo zależy mu na tym, by mieć migoczące jojo. A jakie wy macie zachcianki? Zachcianki, czyli coś, co chcemy mieć, ale nie jest nam tak naprawdę potrzebne i damy sobie radę bez tego. Ja na przykład chciałabym mieć nowy naszyjnik, bo lubię biżuterię - powiedziała mama Finansiak. Powiedzcie mi, jakie są wasze zachcianki? Co takiego każde z was chciałoby mieć? Pozwól dzieciom się wypowiedzieć, następnie poproś je o narysowanie ich zachcianek na kartce.
Zadanie 2
Świnka skarbonka i moneta – zabawa ruchowa
10 minut
Dobieracie się w trójki. Dwie osoby z trójki chwytają się za ręce i tworzą skarbonkę. Trzecia osoba staje między wami, w środku skarbonki i jest monetą. Gdy wypowiem hasło: „świnka skarbonka”, osoby ze skarbonki się rozdzielają i szukają sobie kogoś innego do nowej skarbonki. Uwaga! Żadna świnka skarbonka nie może zostać pusta. Każda z was ma mieć w środku swoją monetę. Na hasło: „moneta”, monety szukają swoich nowych skarbonek. Gdy wypowiem hasło: „zachcianki”, skarbonki i monety rozsypują się po sali.
Zadanie 3
Zachcianki czy potrzebne rzeczy?
12 minut
Podziel przedmioty.
Zadanie 4
Podsumowanie różnic: rzeczy potrzebne a zachcianki
3 minuty
Każdy z nas ma zachcianki oraz ważne potrzeby. Nie możemy jednak kupić ani mieć wszystkiego, na co mamy ochotę. Każdy z nas podejmuje decyzje, co sobie kupić. Jeśli wydamy pieniądze na jakiś produkt, to tych samych pieniędzy nie będziemy mogli wydać na coś innego. Za pieniądze możemy kupować różne rzeczy, na przykład jedzenie, ubrania, zabawki. Każda rzecz ma określoną wartość, a to znaczy, że kosztuje określoną ilość pieniędzy. Gdy podejmujemy decyzję, co kupić, zastanówmy się, czy nasz przyszły zakup jest nam rzeczywiście potrzebny, czy może jest to tylko zachcianka. Ważne, żebyśmy pieniądze wydawali przede wszystkim na rzeczy potrzebne, a jeśli nam coś zostanie lub coś zaoszczędzimy, dopiero wtedy możemy te środki przeznaczyć na zachcianki. Zawsze też możemy podpowiedzieć naszym bliskim, że chętnie dostaniemy zachciankę na urodziny czy od Mikołaja.
Zadanie 5
Wojna potrzeb i zachcianek rodziny Finansiaków – gra
25 minut
Niektóre potrzeby są wspólne dla całej rodzinki Finansiaków, inne są indywidualne. Na przykład tata już nie potrzebuje podręczników, za to musi kupić benzynę, by dojechać do pracy. Zachcianki każdy ma inne, choć niekiedy podobne – zarówno Tymon, jak i Nina marzą o nowej grze planszowej, ale Nina woli grę o czarodziejach, a Tymon – o robotach.
Zadanie 6
Lista zakupów Finansiaków
20 minut
Mama i tata spisali różne rzeczy, które przydałyby się w domu. Dzieci i Dino też mają kilka pomysłów. Jednak w budżecie domowym, czyli w takiej rodzinnej skarbonce, jest określona ilość pieniędzy i nie można kupić wszystkiego. Skąd się biorą pieniądze w budżecie domowym? Wpływają z wynagrodzenia za pracę rodziców i muszą wystarczyć na wszystko: prąd, wodę, jedzenie, leki, ubrania itd. oraz oszczędności. Dlatego też pieniądze w budżecie domowym w pierwszej kolejności przeznaczamy na rzeczy potrzebne. Pomóżmy Finansiakom w podjęciu mądrych finansowo decyzji.