przeczytasz w 3 minuty

Każdy może paść ofiarą złodzieja, każdemu może się także zdarzyć chwila roztargnienia i zgubienie karty płatniczej. Co zrobić w takiej sytuacji? Trzeba jak najszybciej zastrzec lub zablokować kartę. Wyjaśniamy, czym to się różni. Podpowiadamy też, w jaki sposób zgłosić nam utratę karty.

Spis treści:

Zastrzec czy zablokować kartę – oto jest pytanie

Zanim wyjaśnimy różnice pomiędzy zastrzeżeniem a zablokowaniem karty płatniczej, przedstawimy Ci dwie sytuacje. W pierwszej mamy sytuację, że chcesz zapłacić kartą za lunch. Okazuje się jednak, że nie masz przy sobie portfela. Prawdopodobnie jest on w innej torbie, torebce albo kurtce. Możesz też znaleźć się w innej sytuacji - wychodzisz na spotkanie ze znajomymi. Przy płatności orientujesz się, że nie masz portfela albo karty.

Co łączy te dwie sytuacje? Oczywiście niepewność, co stało się z kartą płatniczą. Mogła one faktycznie zostać w innej torbie lub kurtce, lecz mogła też zostać skradziona lub zgubiona. Masz dwa wyjścia:

  1. możesz swoją kartę zablokować na chwilę – w naszej aplikacji mobilnej albo
  2. zastrzeż ją w aplikacji mobilnej, jeśli masz 100% pewność, że karta jest zgubiona lub skradziona.

Pamiętaj, że jeśli zastrzeżesz kartę, nie możesz już z niej korzystać. Musisz wtedy zamówić nową i poczekać, aż wyślemy ją do Ciebie pocztą. Co ważne, możesz wtedy płacić BLIKIEM (powyżej 13 roku życia). Zatem, zanim wybierzesz tę opcję, dobrze to przemyśl.

Zastrzeżenie karty a blokada karty płatniczej

Utrata karty to sytuacja, która może przydarzyć się każdemu, dlatego warto wiedzieć, co robić, w takiej sytuacji. A możliwości są dwie:

  • zastrzeżenie karty – jest to nieodwracalne, trwałe zablokowanie możliwości wykonywania transakcji (np. płacenia w sklepach czy wypłacania pieniędzy z bankomatów). Takiej dyspozycji nie można cofnąć, a sama karta staje się bezużyteczna. Wówczas musisz złożyć wniosek o wydanie nowej karty. Pamiętaj, jeśli masz nowa kartę – ma ona nowy numer. Zatem jeśli podałeś jej numer do płatności w sklepach internetowych lub masz subskrypcje – musisz podać nowy numer, aby Twoje płatności mogłyby zostać zrealizowane.
  • blokada karty na chwilę – to czasowe wyłączenie możliwości używania karty. Po jej odblokowaniu, znów możesz dalej z niej korzystać.

Zastrzec kartę płatniczą czy ją zablokować

Jeśli nie mamy pewności, co stało się z naszą kartą płatniczą w takim przypadkach dobrym rozwiązaniem będzie czasowe zablokowanie karty. Zrób to jak najszybciej, a następnie poszukaj jej.

Inaczej to wygląda, gdy masz 100% pewność. Wówczas musisz niezwłocznie zastrzec kartę, aby uniemożliwić niepowołanej osobie skorzystanie z pieniędzy znajdujących się na Twoim koncie bankowym.

To ważne!
W tym miejscu zdecydowanie warto przypomnieć: PIN-u do karty nigdy nie zapisuj bezpośrednio na karcie ani nie noś go w portfelu lub kieszeni. Dzięki temu zmniejszysz szanse na nieuprawnione użycie karty przez osobę postronną.

Jak zastrzec kartę płatniczą, a jak ją zablokować

Czasowe zablokowanie karty jest u nas bardzo proste. Zarządzać kartami możesz na kilka sposobów:

  • w aplikacji mobilnej – na dole pulpitu głównego znajdź kartę, którą chcesz zablokować (jeśli nie jest widoczna, kliknij kolejno: Karty -> Zablokuj kartę.
  • w bankowości internetowej – po zalogowaniu na pulpicie wybierz kolejno zakładki: Twoje Produkty -> Karty, wskaż kartę, którą chcesz zablokować, a następnie kliknij -> Więcej -> Zablokuj kartę. Na koniec potwierdź swój wybór.
  • Możesz też skorzystać z pomocy doradcy i zadzwonić do nas lub przyjść do dowolnej placówki.

A jak zastrzec kartę? Tu też masz różne opcje – są dokładnie takie same jak w przypadku blokady. W aplikacji i bankowości internetowej musisz jedynie zaznaczyć pole „Zastrzeżenie karty”. Pamiętaj, że ważne jest to, aby powiadomić nas, że ktoś Cię okradł lub Twoja karta się zgubiła. W przypadku podejrzenia przestępstwa zgłoś się również na Policję.

zespół Bluerank

Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Artykuł Bluerank został przygotowany na nasze zlecenie. Nie ponosimy odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie tego artykułu.
Stan na 30.01.2024 r.


Płatność BLIKIEM jest możliwa  w sklepach internetowych i stacjonarnych.


Aby korzystać z aplikacji Santander mobile, należy zawrzeć Umowę usług Santander online dla klientów indywidualnych. Płatności i wypłata BLIK są dostępne w wybranych sklepach i bankomatach dla klientów, którzy mają usługi Santander online.


Szczegóły oferty oraz informacje o opłatach i prowizjach dostępne są w oddziałach i na santander.pl oraz pod numerem 1 9999 (opłata zgodna z taryfą operatora).

Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD oraz w placówkach banku.

  • Konto bankowe to rachunek płatniczy.
  • Aplikacja Santander mobile to usługi bankowości elektronicznej.
  • Płatność BLIK to transakcja BLIK polegająca na płatności za towary lub usługi w stacjonarnym sklepie/ punkcie usługowym lub w sklepie internetowym.