Szukaj na stronie

Lista komunikatów Santander Leasing

Stabilny wzrost Santander Leasing - blisko 9 mld zł. sfinansowanych inwestycji w 2024 r.

10 lutego 2025

Miniony rok przyniósł Spółce kolejne solidne wyniki - sprzedaż osiągnęła 8,8 mld zł, a dynamika wzrostu 10,9% r/r, co odzwierciedla tempo wzrostu całej branży leasingowej (wg danych ZPL 10,4 % r/r, wartość inwestycji 110,5 mld zł).

  • ponad 5,3 mld zł wyniosły inwestycje realizowane przez Spółkę w segmencie pojazdów, w tym ponad 24 proc. r/r wzrost w finansowaniu pojazdów lekkich oraz ponad 14 proc. r/r w pojazdach ciężarowych do 3,5t.
  • ponad 3 mld zł sfinansowanych  inwestycji przez Santander Leasing w segmencie maszyny i urządzeń.

Miniony rok był kolejnym, w którym struktura finansowanych aktywów w branży leasingowej ulegała istotnym zmianom, co było bezpośrednio związane z sytuacją gospodarczą. Trudności w sektorach transportu i rolnictwa oraz utrzymujące się na niskim poziomie nastroje przedsiębiorców ograniczyły dynamikę inwestycji. W efekcie finansowanie leasingiem samochodów ciężarowych oraz maszyn i urządzeń wyraźnie zwolniło. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży w 2024 r. to przede wszystkim zasługa rynku samochodów osobowych. Cieszy nast fakt, że wzrost wartości finansowania nie wynikał z podwyżek cen, lecz z większej liczby sprzedanych nowych aut. Wciąż jednak mamy wiele do zrobienia w Polsce, bo daleko nam do poziomu takich krajów jak Niemcy czy Francja, gdzie sprzedaż nowych samochodów jest wielokrotnie wyższa. - wskazuje Krzysztof Kowalewski, wiceprezes zarządu Santander Leasing. - Prognozy dla rynku leasingowego są optymistyczne. Spodziewane ożywienie gospodarcze, poprawa nastrojów w przemyśle oraz napływ środków unijnych powinny przełożyć się na wzrost inwestycji i ożywienie finansowania leasingiem we wszystkich kluczowych segmentach rynku.dodaje.

Pojazdy wyznaczają dynamikę inwestycji

Według danych ZPL branża leasingowa w zeszłym roku sfinansowała pojazdy
o wartości 80 mld (+12,7 proc. r/r), w tym osobowe (52,2 mld zł, +25,8 proc. r/r), dostawcze do 3,5 t. (8,2 mld zł, +17,8 proc. r/r) oraz pojazdy ciężarowe (4,8 mld zł, +8 proc. r/r). Zarejestrowany przez Spółkę dynamiczny wzrost zainteresowania leasingiem to podobnie jak całej branży zasługa wysokiego poziomu inwestycji w pojazdy. Od stycznia do końca grudnia Spółka sfinansowała tę kategorię na poziomie ponad 5,3 mld zł (+13 proc. r/r), w tym osobowe na poziomie 3,4 mld zł (+24,1 proc. r/r), ciężarowe na poziomie ponad 900 mln zł (+9,9 proc. r/r). Najsłabszą dynamikę po 12 miesiącach 2024 r. osiągnęła kategoria maszyn i urządzeń, gdzie wartość finansowania osiągnęła poziom prawie 3,1 mld zł (-0,1 proc. r/r).

- Odnotowana dysproporcja w zakresie finansowania pojazdów względem maszyn
i urządzeń nie jest dla nas większym zaskoczeniem. Sektor motoryzacyjny rozwija się w szybszym tempie. Wzrost liczby leasingowanych samochodów, zwłaszcza osobowych i dostawczych, napędza rosnący rynek e-commerce, logistyki oraz zmieniające się modele użytkowania (np. car sharing, wynajem długoterminowy), co daje tej branży przewagę nad segmentem maszyn i urządzeń. Z kolei segment finansowania maszyn i urządzeń zdominowany był przez maszyny rolnicze oraz sprzęt budowlany i o ile wartość finansowania przez nas sprzętu budowlanego wzrosła (27,9 proc. r/r), tak maszyn rolniczych spadła (- 2,4 proc. r/r). Sektor rolniczy w dalszym ciągu pozostaje pod mocnym wpływem niepewnej sytuacji geopolitycznej.
podkreśla Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający, obszar małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing.

Potwierdzają to dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W 2024 r. zarejestrowano 618 421 sztuk samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t., co stanowiło wzrost o 14,6 proc. r/r. Co ciekawe tylko w grudniu były one najwyższe w historii notowań gdzie wzrost wyniósł +29,6 proc. r/r. Dane  te jednoznacznie dają powody do wyraźnego optymizmu co do realizowanych inwestycji w 2025 r., szczególnie dzięki mocnemu odbiciu w inwestycjach ze środków unijnych, w tym płynących dzięki KPO.