Czym jest Tarcza Finansowa PFR?

Program Tarcza Finansowa PFR jest finansowany i realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju SA

Tarcza Finansowa PFR to rządowy program wsparcia przedsiębiorstw, który powstał w związku z epidemią COVID-19.

Przedsiębiorcy otrzymują możliwość finansowania na preferencyjnych warunkach. Program przeciwdziała skutkom epidemii – zapobiega ryzyku masowej upadłości przedsiębiorstw oraz zwolnień pracowników i chroni stabilność polskiej gospodarki.

Wniosek o umorzenia subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0

I Propozycja PFR

Na początkowym etapie w bankowości internetowej zobaczysz wniosek o umorzenie subwencji, który będzie propozycją przygotowaną przez PFR w oparciu o dane Twojej firmy w ZUS i Urzędzie Skarbowym. Podgląd wypełnionego wniosku udostępnimy w Poczcie w Twojej bankowości internetowej na 10 dni przed rocznicą wypłaty subwencji.

Na tym etapie nie możesz edytować wniosku. Sprawdź, czy informacje zamieszczone we wniosku są poprawne. W przypadku nieścisłości, skontaktuj się z odpowiednimi urzędami i wyjaśnij rozbieżności. Następnie upewnij się, że te dane zostały już uaktualnione w rejestrach.

II Wniosek jest już aktywny – co teraz

Twój wniosek aktywujemy w dniu rocznicy wypłaty subwencji. Zobacz jak złożyć wniosek w bankowości internetowej.

1. Po aktywacji wniosku, możesz go uzupełniać. Wniosek będzie aktywny przez 10 dni roboczych od dnia rocznicy wypłaty subwencji.

2. Uzupełnij wymagane pola:

  • - wysokość straty na sprzedaży (tylko MŚP) – w przypadku nieuzupełnienia tego pola, PFR przyjmie wartość straty = 0,
  • - spadek przychodów – dotyczy listy kodów PKD uprawniających do 100% umorzenia subwencji,
  • - inne oświadczenia - np. o odpowiedzialności karnej, o przeniesieniu rezydencji podatkowej (jeśli wymagane) czy o przekształceniu.

3. Upewnij się, że uzupełniony wniosek jest poprawny.

4. Podpisz wniosek za pomocą narzędzia autoryzacji, którego używasz w banku (SMS, Token lub Mobilna Autoryzacja).

III. Decyzja PFR

PFR podejmie decyzję w ciągu 15 dni roboczych po wyłączeniu możliwości wysyłania wniosku o umorzenie subwencji (25 dni roboczych od rocznicy wypłaty subwencji). Decyzję wraz z harmonogramem spłat znajdziesz w Poczcie w bankowości internetowej, w folderze „Odebrane”.

PFR może podjąć jedną z trzech decyzji:

Pozytywną

oznacza to, że przyzna Twojej firmie kwotę umorzenia w wysokości zgodnej z wnioskiem lub częściowo z uwzględnieniem podanej wysokości straty finansowej na sprzedaży.

Negatywną

oznacza to, że musisz spłacić całość otrzymanej subwencji. W takim przypadku subwencja finansowa będzie podlegać zwrotowi w ciągu 14 dni roboczych od dnia udostępnienia Ci tej decyzji.

O wstrzymaniu wydania decyzji

w tym przypadku, prześlemy Ci informację dlaczego decyzja została wstrzymana. PFR podejmie decyzję Pozytywną lub Negatywną w ciągu 6 miesięcy. Do czasu wydania ostatecznej decyzji nie zaczniesz spłacać subwencji.

Umorzenie 100%

Twoja Firma może skorzystać ze 100% umorzenia subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0, jeżeli:

  • - prowadzi działalność na podstawie min. jednego z 54 kodów PKD z Tarczy Finansowej PFR 2.0 oraz
  • - spełni warunki formalne (opisane w Regulaminie).
Twoja firma nie musiała skorzystać z Tarczy finansowej 2.0, wystarczy, że ma odpowiednie PKD.

Postępowanie wyjaśniające

Zgodnie z regulaminem Programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm, beneficjent powinien zwrócić się do PFR z zapytaniem dotyczącym wysokości subwencji podlegającej zwrotowi, która została wskazana przez PFR w decyzji, nie później niż 10 dni roboczych od dnia udostępnienia decyzji. Zapytanie do PFR możesz złożyć za pośrednictwem banku: w bankowości elektronicznej, przez infolinię lub w oddziale. Nie możesz skorzystać z postępowania wyjaśniającego, jeśli propozycja PFR została zaakceptowana przez Ciebie w całości (oświadczenie zostało zaakceptowane). Więcej informacji znajdziesz w regulaminie Programu.

Przykład

1

5.05

Wysyłamy wiadomość w poczcie w bankowości dla firm z podglądem wniosku o umorzenie. Zobacz jak złożyć wniosek w bankowości internetowej.

Sprawdź, czy informacje zamieszczone we wniosku są poprawne.

w przypadku nieścisłości, skontaktuj się z odpowiednimi urzędami i wyjaśnij rozbieżności.

2

15.05

Rocznica wypłaty środków. Wniosek odblokowany, gotowy do wysłania.

Uzupełnij wymagane dane, zmodyfikuj je, jeżeli były rozbieżności i zostały wyjaśnione z odpowiednimi urzędami, następnie wyślij wiosek.

3

28.05

Ostatni dzień, aby wysłać wniosek do PFR.

Spłata subwencji

Sposoby spłaty subwencji – harmonogram i konto do spłaty

Harmonogram spłat udostępnimy wyłącznie w poczcie w bankowości elektronicznej.

    1. Jeśli subwencja została umorzona:

  • - w 100% będzie ona automatycznie zamknięta.
  • - częściowo, zapoznaj się z harmonogramem.
  • Ważne!
    Harmonogram, który możesz wygenerować przy rachunku subwencji w bankowości elektronicznej - nie zawiera konta, na które należy spłacać subwencję. Obowiązującym harmonogramem jest tylko ten, który wyślemy w poczcie w bankowości internetowej. Znajdziesz w nim wysokość i terminy spłat oraz konto na które należy je wpłacać. Zapewnij na nim pieniądze na spłatę subwencji.

    Nie będziemy pobierać pieniędzy z Twojego konta bieżącego na spłatę subwencji.

    Możesz ustawić zlecenia stałe z Twojego konta bieżącego na konto wskazane w harmonogramie.

    Subwencję będziemy umniejszać w dniu przypadającym na spłatę raty – na koniec dnia.

    Pamiętaj!
    Nie spłacaj rat bezpośrednio na rachunek kredytowy subwencji.

    2. Jeśli PFR wezwał Ciebie do jednorazowej spłaty całości subwencji, konto do spłaty znajdziesz w decyzji dołączonej do wiadomości w poczcie w bankowości elektronicznej.

Termin spłaty subwencji

Zgodnie z Regulaminem kwotę subwencji finansowej, którą musisz zwrócić – spłacasz w 24 miesięcznych ratach. Terminem płatności raty będzie 25 dzień każdego miesiąca kalendarzowego (jeśli podany dzień spłaty raty jest dniem wolnym od pracy to dniem spłaty jest pierwszy dzień roboczy przypadający po tej dacie).

Opóźnienia w spłacie

Jeżeli w terminie wskazanym w harmonogramie, nie zapłacisz całości raty, naliczymy odsetki ustawowe za opóźnienie.

Odsetki ustawowe za opóźnienie od salda zaległego kapitału naliczymy:

  • - do dnia całkowitej spłaty zaległego zobowiązania albo
  • - do momentu przekazania subwencji do obsługi przez PFR.

Ważne!
Jeśli spóźnisz się z płatnością raty, otrzymasz powiadomienie w poczcie w bankowości internetowej. Pierwszą wiadomość prześlemy Ci już 3 dnia po terminie wymagalności raty.
Jeśli spóźnisz się w spłacie minimum 2 pełnych rat, przekażemy subwencję do obsługi przez PFR. Zrobimy to ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego.

Częściowa nadpłata subwencji

Jeśli chcesz nadpłacić część subwencji, złóż wniosek w swojej bankowości internetowej Twoje sprawy > Wniosek o wcześniejszą spłatę subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0. Minimalna kwota takiej nadpłaty to co najmniej dwukrotność rat kapitałowych, ustalonych w harmonogramie. Pamiętaj, aby zapewnić pieniądze na rachunku do obsługi subwencji, który jest wskazany w harmonogramie. Po nadpłacie subwencji, otrzymasz nowy harmonogram w poczcie w bankowości elektronicznej.
Ważne!
Jeśli masz subwencję także z Tarczy Finansowej PFR 2.0, to podczas wypełniania wniosku zobaczysz dwa rachunki, na których są subwencje. Wybierz ten, który dotyczy Tarczy PFR 1.0.


Całkowita nadpłata subwencji

Jeśli chcesz nadpłacić całą subwencję, złóż wniosek w swojej bankowości internetowej Twoje sprawy > Wniosek o wcześniejszą spłatę subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0. Pamiętaj, aby zapewnić pieniądze na rachunku do obsługi subwencji, który jest wskazany w harmonogramie.
Ważne!
Jeśli masz subwencję także z Tarczy Finansowej PFR 2.0, to podczas wypełniania wniosku zobaczysz dwa rachunki, na których są subwencje. Wybierz ten, który dotyczy Tarczy PFR 1.0

Warunki umorzenia subwencji

Zapoznaj się z zasadami umorzenia subwencji dla Twojej firmy

Jesteś mikroprzedsiębiorcą

Możesz umorzyć:
- 25% subwencji jeśli prowadzisz działalność 12 miesięcy od otrzymanego wsparcia oraz;
- do 50% subwencji jeśli utrzymujesz stan zatrudnienia (redukcja zatrudnienia o 10% to proporcjonalne zwiększenie kwoty zwrotu subwencji);
- do 100% subwencji - jeśli na dzień 31.12.2019 r. Twoja firma działała w branży określonej w Programie Tarczy Finansowej 2.0 oraz odnotowała co najmniej 30% spadek przychodów ze sprzedaży w okresie:
• od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 kwietnia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. lub
• od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 października 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.

Prowadzisz małe lub średnie przedsiębiorstwo 

Możesz umorzyć:
- 25% subwencji jeśli prowadzisz działalność 12 miesięcy od otrzymanego wsparcia oraz;
- do 25% subwencji jeśli utrzymujesz stan zatrudnienia (redukcja zatrudnienia o 10% to zwiększenie kwoty zwrotu subwencji o 5%) oraz;
- do 25% subwencji jeśli Twoja firma wykazała skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży;
- do 100% subwencji - jeśli na dzień 31.12.2019 r. Twoja firma działała w branży określonej w Programie Tarczy Finansowej 2.0 oraz odnotowała co najmniej 30% spadek przychodów ze sprzedaży w okresie:
• od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia w porównaniu okresu 2019 lub
• od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 października 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.

Najczęściej zadawane pytania

Kto nie może umorzyć subwencji?

Z procesu umorzeń nie mogą skorzystać firmy:

  • które już dokonały spłaty subwencji finansowej w całości,
  • w stosunku do których PFR wystosował wezwanie do zwrotu subwencji finansowej,
  • do których wniosków nie zostało złożone pełnomocnictwo lub zostało ono negatywnie zweryfikowane – wyjątkiem będą instytucje zwolnione z dostarczenia dokumentów potwierdzających umocowanie,
  • do których wniosków została złożona deklaracja przeniesienia rezydencji podatkowej na teren EOG, oraz nie dostarczono informacji o przeniesieniu rezydencji podatkowej na teren EOG w terminie podanym w Regulaminie Programu, tj. 9 miesięcy od dnia udzielenia Subwencji Finansowej.

Warunki, jakie firma musi spełnić do wyliczenia kwoty umorzenia

Aby wyliczyć kwotę umorzenia, Twoja firma musi:

  • utrzymać działalność gospodarczą,
  • w każdym czasie przez okres 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji finansowej działalność nie może być w stanie: zawieszenia, otwarcia likwidacji przedsiębiorcy lub otwarcia postępowania upadłościowego/ restrukturyzacyjnego,
  • utrzymać średnią liczbę pracowników zgodnie z warunkami programowymi,
  • oświadczyć o wysokości straty na sprzedaży (dotyczy tylko MŚP).

Od jakiej kwoty liczona jest kwota umorzenia

Kwota umorzenia liczona jest od bieżącego salda subwencji finansowej.

Jak można złożyć wniosek o umorzenie?

Wniosek o umorzenie możesz złożyć wyłącznie poprzez bankowość elektroniczną w banku, w którym została udzielona subwencja finansowa. Zobacz jak to zrobić.

W jakiej sytuacji nie dostanę harmonogramu?

Nie dostaniesz harmonogramu jeśli:

  • Twoja firma dostała 100% umorzenie subwencji,
  • Twoja firma musiała zwrócić całość subwencję,
  • PFR nie jest w stanie ustalić kwoty subwencji do zwrotu.

Kontakt

Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi Doradcami bez wychodzenia z domu: